Bokföra tillgångar som tagits upp i öppningsbalansräkningen?

11
Hej igen underbara hjälpande människor! :winner

Sent om sidor slog det mig...
Jag upprättade en öppningsbalansräkning när företaget nyligen startades (EF, bokslutsmetoden). Den skrev jag på en SKV2150 (förenklat årsbokslut) enligt "konstens alla rekommendationer". Jag förde upp min 4 år gamla men dugliga dator för 4000 (under maskiner och eget kapital) och det var allt. Lite senare puttade jag in lite pengar på kontot men dessa tog jag inte med i ö.balansräkningen (fel eller rätt?) utan bokförde direkt i boken.

Nu funderar jag på om dessa 4000 för datorn verkligen skulle bokföras som en egen insättning även i min bokföring (vilket jag gjort)? Dom måste ju liksom in i boken också tänkte jag. Men, blir det inte "dubbelt upp" börjar mitt hjärnspöke viska... Vad säger ni?

Tacksam som alltid för alla svar!

Mvh,

Matz
1324
4
Tycker inte du skall ha det på öppnings balansräkningen. [br][br]Utan när du startar bolaget så är den ju 0:- [br]Att du sedan flyttar in en dator 1 minut senare är en annan sak men det blir väl en egen insättning. [br][br]Hans
11
Ok, det är väl bara att riva den i så fall men, jag har läst att man ska upprätta en sådan enligt de "nya reglerna" från 2007... Jag tycker att det låter idiotiskt men vem är jag att tycka, tyckte jag. :blink[br]
720
3
En "öppningsbalansräkning" är något som bara vissa befintliga företag var tvugna att göra. Alla bolag som tiigare eklarerae N1 har aldrig redovisat någon balansräkning men nu när alla måste göra bokslut så måste ju även dessa bolag på något sätt skapa en ingående balans eftersom den egentligen finns fast den inte är bokförd.[br][br]Ett nystartat bolag däremot har ju en balansräkning som är 0 vid starten och alla transaktioner som sedan händer kommer med via den löpande bokföringen

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.