Bokföring av skänkta varor

13
Hej. Jag funderar över hur man kan bokföra skänkta varor? Vi har alltså fått lite varor, sålt några av dem och sedan skänkt tillbaka dem. Jag vet att det låter konstigt, men så gjorde vi.

EDIT: Kan även slänga in en fråga till eftersom den som svarar (om någon svarar) på detta ämne troligtvis kan detta också: Hur bokför man en avgiftsbetalning? Driver UF, och avgiften var för registreringsavgiften. Eftersom vi betalade kontant till plusgirokonto, och med någon slags "direktbetalning" så blev det ytterligare en avgift. Ska den bokföras på samma konto eller något annat?
394
1
Om det är i en ekonomisk förening du ska redovisa skänkta varor och registreringsavgiften, så blir det enligt min mening på följande sätt:[br][br]De skänkta varorna har inget inköpspris varför hela intäkten blir en inkomst som inte matchas av något avdrag.[br]Registreingsavgiften är inte avdragsgill i deklarationen varför du bokför den på exempelvis konto 6992 div. ej avdragsgilla kostnader, kostnaden för att göra en plusgirobetalning är däremot avdragsgill och du kan använda 6570 bankkostnader.
Ulf Bjarme
13
Tack för det :) Lägger till ytterligare en fråga: Kan man bokföra riskkapital insättning som en leverantörsskuld? Det har dom gjort i ett exempel som vi fått, men jag tycker det låter konstigt. Borde inte egna insättningar eller liknande vara mer passande?
394
1
Är riskkapitalet ett lång- eller kortsiktig lån(< än 1 år)?  Du får kontera beroende på det 23xx eller 24xx.
Ulf Bjarme
13
Kortsiktigt. Då blir det endera en leverantörskuld eller en övrig kortfristig skuld.[br][br]Tack för hjälpen :)
394
1
En leverantörsskuld brukar motsvaras av en levererad vara eller tjänst. Om det är ett kortfristgt lånat kapitaltillskott föreslår jag konto 2490.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.