Senaste inläggen

Lokal Enköping

Hej

Jag arbetar som naprapat idag i Stockholm. Har nu planer på att utvidga verksamheten till Enköping.

Finns det någon här som har koll på var i Enköping "det bästa läget är"? Samt är det någon som kan rekommendera någon som förmedlar lokaler där?

Tacksam för svar

/Frederic

Kategori: Söker/eftersöker

Tänk om jag inte klarar av det?

Hej hej på er

Jag behöver lite peppning...

Jag är i startgroparna att starta eget, har en idé som jag tror på, ekonomin ser fin ut, banken på min sida och prognosen ser bra ut. Jag har en kortare tid "testkört" mitt företag och det har gått bra.

Om jag går över på heltid, startar eget bolag och kör igång till 110 % så  är jag r...

Kategori: Off Topic

rekommendera översättare

Letar efter företag som kan översätta texter från engelska till svenska och tyckte jag kunde börja med att fråga här först.

Det som ska översättas ligger på ca 100 sidor.

Nog bättre om jag säger att det ligger på 75.000 - 125.000 ord.

Kategori: Allmänt

hur få ut sin marknadsundersökningsenkät till rätt målgrupp??

Ska börja med min marknadsundersökning nu, och har knåpat ihop en enkät...

Men hur får jag ut den till rätt målgrupp?

Vet att det finns forum denna målgrupp håller till i, men då jag mailat "forumägarna" så har jag bara fått till svar att jag inte få lägga upp min enkät där..  🙁

Så hur gör man då?

Kategori: Affärsplanen

Avdrag milersättning med egen bil

Hej alla.
Ny här men tror att jag är i rätt forum.
Min fråga gäller resor med egen bil. Man kan ju dra av 18:- per mil om man använder sin egna bil i arbetet. Men kan man även då dra av momsen på bensin som man köper eller hur gör man bäst????
MVH/NidsHemservice

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Möjligheter för riskkapital trots svagare konjunktur

Investeringstakten ökade och värdet av riskkapitalbolagens avyttringar blev rekordhögt under 2007. Det visar den senaste rapporten om riskkapitalbolagens aktiviteter under fjärde kvartalet och fjolåret, som har sammanställts av Nutek, Svenska Riskkapitalföreningen och Innovationsbron.

Sju av tio riskkapitalbolag räknar nu med en försä...

Kategori: Nyheter

Momssats på ribcharter?

Stämmer det att ribcharter är belagt med 6% moms?

Ute efter profilprodukter, textillappar? ..Massproduktion?

Hej alla företagare!

Är du ute efter profilkläder, textillappar? ..Massproduktion av egen design?
Håller på att förbereda lansering av ett hundmärke och har ett supertips att erbjuda om du går i tankar på ett eget klädmärke, vill få ner kostnaderna och/eller expandera ditt redan etablerade märke..

Befinner mig i Kina just nu då min...

Kategori: Inköp

Köpa dator

Jag funderar på att köpa en bärbar dator med telia mobilt bredband. Telia har ju lite erbjudande där man får datorn om man tecknar abonnemang men hur bokför jag det? Kan jag bokföra det som löpande utgift istället för att göra avskrivning?

Faktura > 5000 kr

Hej!
Om man gör inköp under 5000 kr bokförs det som förbrukningsinventarier.
Om fakturan är över 5000 kr, men består av mindre poster som t.ex. kan vara reservdelar till dator. Får man bokföra det som förbrukningsinventarier ändå?
Agnes

Moms på faktureringsavgift?

Är det ingen moms på faktureringsavgiften? Kan man inte fakturera 9995kr faktureringsavgift och 5kr för en dator? lite överdrivet men vilka regler gäller för faktureringsavgifter.

Hitta säljare?

Någon som kan rekommendera eller ge mig råd om hur jag hittar en säljare med f skattesedel, det va inte det lättaste måste jag säga :nono

apportegendom vid start av AB

Hej!

Bedriver idag en enskild firma som går bra och är därför på gång att omvandla till AB. När ett nytt AB skapas så ska kontanter alternativt inventarier till ett sammanlagt värde av minst 100kkr tillföras det nya bolaget.
Då jag redan idag har en del inventarier i den enskilda firman, så har jag försökt ta reda på vad som gäller om des...

Momsdeklaration,

Hej,
Jag har en enskild firma som under 2007 momsdeklarerade varje månad vid skatteverkets hemsida. Stämmer det att enskilda firmor som tidigare momsdeklarerat varje månad hädanefter ska göra detta var tredje månad?

Detta skulle isf innebära att jag redovisar Januari/Februari/Mars i April månad eller?

Tack på...

Hur fakturerar jag mina egna kostnader?

Hej
Om jag erbjuder en tjänst och vill skicka en så tydlig faktura som möjligt och skriver då dels mina egna kostnader samt priset för den tjänst jag utfört hur funkar det då med moms osv?
T.ex: Om jag har designat och tryckt upp reklamblad. Själva tryckeriet kostade mig 1000 kr och jag vill ha 1500 kr + moms för mitt egna arbete. Då vill jag...

Starta webbshop, inköp etc, hjälp!

Hejsan

Jag skulle behöva lite information vad gällande detta hur man går till väga i början, från att bygga upp en hemsida och sedan sälja produkter därifrån till privatpersoner i sverige. jag menar hur tar jag reda på vilka företag som är pålitliga och kommer med en import av bra kvalité, vem behöver jag kontakta? har ni några förslag?
...

Offentliga upphandlingar

Hej!

Jag undrar om någon har provat någon av alla dessa tjänster som hjälper till med att hålla koll på offentliga upphandlingar. kan ni rekommendera något företag, eller finns det något bra sätt att hålla koll på detta själv?

MVH

R

Hur lägger ni upp er bokföring?

Jag kör blinfo leverantör, fakturering, lön, bokföring.

Jag har inte jobbat med separat leverantör och fakturaprogram tidigare. Sparar ni bara fakturorna och lev.fakturorna med löpnummer. Och använder bara bokföringsordern i verifikationspärmen. Eller spar ni med fakturakopior i ver.pärmen också?
Vad döper ni verifikationerna till som a...

Bokföring i andra eu länder?

Är det några större skillnader att bokföra åt ett företag i andra eu länder? Förutom olika datum och belopp för skatter och sådant.

Säljare på provision vilka kostnader?

Om vi anställer en provisionssäljare. Hur beräknas sjuklön om man blir sjuk... Vilka fler kostnader har man...
Som det ser ut idag kommer lönen vara 100% provision. Månadsvis med utbetalning den 25e månaden efter.