Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan
Nykomling
10

Eget uttag eller överföring?

Hej,

Jag har tre bankonton i Handelsbanken.
1. Företagskonto
2. Skatt/momskonto
3. Privatkonto

De pengar jag för över från mitt företagskonto och till privatkontot bokför jag som 2013 (eget uttag). Från mitt skatt/momskonto betalar jag sedan in pengar på mitt skattekonto hos skattemyndigheten.
Fråga 1: Ska jag bokföra som eget uttag när jag för över pengar från företagskontot till skatt/momskontot?
Fråga 2: Hur ska jag bokföra insättningen från skatt/momskontot i banken till skattekontot hos skattemyndigheten?

Mvh,

Senait
Toppskribent
1324
5
Första frågan. Har du Enskild firma, HB  eller AB.
Andra frågan. Momsen redovisar du den månads, kvartal eller årsvis.

Hans

Nykomling
10
Sorry sorry! Jag har enskild firma och betalar moms en gång om året!

Häls//Senait
Toppskribent
1324
5
OK. Då skulle jag nog lägga upp moms och skattekontot som ett konto i bokföringen (under förutsättning att du inte använder det till annat). Ex kontonummer 1932

Sedan bokför du bara överföringen som
1930  K  xxxx:-
1932  D  xxxx:-

sedan när du betalat f-skatten bokför du som

1932  K xxxx:-
2012  D  xxxx:-

När du sedan den 31/12 tar ut momsrapporten bokför du så du nollar 2611,2641 osv mot 2012 oxh på detta sätt ser du enkelt hur mycket egenavgifter och a-skatt du betalt.

Hans
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.