Eget uttag eller överföring?

10
Hej,

Jag har tre bankonton i Handelsbanken.
1. Företagskonto
2. Skatt/momskonto
3. Privatkonto

De pengar jag för över från mitt företagskonto och till privatkontot bokför jag som 2013 (eget uttag). Från mitt skatt/momskonto betalar jag sedan in pengar på mitt skattekonto hos skattemyndigheten.
Fråga 1: Ska jag bokföra som eget uttag när jag för över pengar från företagskontot till skatt/momskontot?
Fråga 2: Hur ska jag bokföra insättningen från skatt/momskontot i banken till skattekontot hos skattemyndigheten?

Mvh,

Senait
1324
4
Första frågan. Har du Enskild firma, HB  eller AB.[br]Andra frågan. Momsen redovisar du den månads, kvartal eller årsvis. [br][br]Hans[br][br] [br][br]
10
Sorry sorry! Jag har enskild firma och betalar moms en gång om året![br][br]Häls//Senait
1324
4
OK. Då skulle jag nog lägga upp moms och skattekontot som ett konto i bokföringen (under förutsättning att du inte använder det till annat). Ex kontonummer 1932[br][br]Sedan bokför du bara överföringen som [br]1930  K  xxxx:-[br]1932  D  xxxx:-[br][br]sedan när du betalat f-skatten bokför du som [br][br]1932  K xxxx:-[br]2012  D  xxxx:-[br][br]När du sedan den 31/12 tar ut momsrapporten bokför du så du nollar 2611,2641 osv mot 2012 oxh på detta sätt ser du enkelt hur mycket egenavgifter och a-skatt du betalt. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.