Beskattning av delägare i handelsbolag

4
Jag är på gång att starta företag och läser Skatteverkets broschyrer. Det står bland annat följande om beskattning av delägarna:

"På resultatet ska skatt betalas i form av bl.a. kommunal och statlig inkomstskatt samt egenavgifter eller särskild löneskatt."

Då företaget kommer drivas vid sidan om en vanlig anställning kommer jag lätt upp i gränsen för statlig skatt. Redan där är det dryg 50% skatt, ska jag dessutom lägga egenavgifter på 30,7% ovanpå detta och få en total skatt på drygt 80% av pengarna företaget har tjänat in?

Hoppas jag har missuppfattat.
1324
2
Du har inte missuppfattat men du har missuppfattat ändå. [br][br]I ett HB har ju företaget ett överskott. Har du ex sålt för 1 000 000:- och har inköp för 500 000:- ja då är överskottet 500 000:- Men det är inte dessa 500 000:- som du betalar 80% skatt på. Utan det är summan när egenavgiften är betald. Och detta gör man matematiskt i företagets deklaration genom att göra ett schablonavdrag på 25%. (om du nu har normal egenavgift och inte är under 26 exempelvis). [br][br]Så du skall altså betala 30,71% på 75% av 500 000:- = 30,71% av 375 000:-[br] Och sedan betalar du stats och komunalskatt på samma summa som om du hade fått löneförhöjning på 375 000:- .  OK är ni 2 pers så hamnar hälften på dig och hälften på din kompanjon. [br][br]Hans[br]Hans[br][br][br] 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.