Senaste inläggen

Timanställa en kompis, avtal?

Behöver ta hjälp av en kompis i ett projekt. Han är anställd på en reklambyrå, men ska hjälpa mig på kvällstid. Det är fråga om ett engångstillfälle, om ca: 15-30 timmar, där jag vill betala honom per arbetad timma. Han har ej f-skatt.

Måste jag skriva ett anställiningsavtal då?. I sånna fall hur funkar det och kan man basera lönen på arbeta...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Detaljförpackning? Konsumentförpackning?

Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde förklara lite "fackord" för mig nu när jag ska göra ett inköp för första gången. Jag har fått en prislista på en vara jag vill ha, men jag förstår inte hur jag ska tolka förkortningarna som står!

Först står det artikelbenämning, i kolumnen bredvid står de Antal "kfp/dfp", sen "dfp per trp" och sen "...

Kategori: Inköp

Försäljning av domän

Sålde nyss en .se domän där mitt AB står som ägare. Vad räknas det som för typ av inkomst och hur bokför jag det?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Onlineshop kläder

har lite funderingar.

tänkte på att starta ett företag som säljer märkeskläder på nätet. något i stil med Ralph Laurent och liknande märken.

men vad är lättast?
hur löser man levereringsdelen, kontakt med företagen?

Simon

Kategori: Affärsidéer

Billeasing eller annan finansiering?

Finns det någon här som har bil finansierad på annat sätt en lån o leasing?

Jag tänker på Toyotas Prenumeration eller liknande. Andra bilföretag som har samma variant?

Kategori: Inköp

Telefoni problem

Jag undrar om det finns en tjänst som gör att de kunder som vill ringa till mitt föetag (utomlands) endast behöver betala en svensk taxa medans jag betalar från Sverige hit typ...

Kategori: Off Topic

Faktura med många decimaler, avrundning av moms...

Hej!

Jag har en fråga ang. avrundning på fakturor. För min egen del är det inget problem om det vore min egen förtjänst som avrundades till hela kronor. Däremot undrar jag hur det är för skattverkets del, d.v.s. om man bara hux flux kan avrunda momsen eller om det blir liv i luckan om man gör det. Vid momsdeklarationen avrundar man ju men h...

När är detta bolags första årsredovisning offentlig?

Bolaget är aktivt 
  Registreringsdatum: 2006-08-28 

F-Skatt status: Registrerad för F-skatt 
  Startdatum för F-Skatt: 2007-02-01 

Momsgrupp:   
  Momsstatus: Registrerad i Momsregistret 
  Startdatum för moms: 2007-02-01

Vad mer behöver ni veta?

Vad gäller juridiskt för ett-öresbud?

Jag följde lägsta unika bud-processen och Lotteriinspektionens beslut. Nu har som ni säkert vet en ny typ dykt upp; 1-öresbud. (se Bidleaders eller Hitbid)

Vad gäller egentligen för dessa? Klassas även de som lotteri och är olagliga i Sverige? Hitbid drivs av ett engelskt Ltd men det behöver ju inte betyda att det faktiskt är olagligt. Jag h...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avskrivning bärbar dator, 9500 kr

Hur blir avskrivningen på enklaste sätt för en bärbar dator som kostat 9500 kr inkl moms?

Någon som kan förklara 6 årsbilar för mig?

Hur räknar jag?

IFS 7

Någon som vet hur det ekonomisystemet fungerar?

Förklara gärna och finns det nån information att ladda ner, demo?

Företagsbil eller inte?

Hej!
Ska skaffa "ny" bil och har precis även startat aktiebolag. Tanken från första början är att skaffa bilen privat och inte genom företaget men börjar nu funderar på möjligheterna kring att köpa in bilen på företaget istället. Då bolaget är nystartat vill jag egentligen inte belasta bolaget med denna typ av kostnad men hur dyrt är det egentli...

Bokslut och inkomstdeklaration

Hej hej,

Att jag ställer frågan här och inte direkt till min revisor är väl kanske lite konstigt egentligen men av någon korkad anledning har jag svårt att ställa frågor som eventuellt kan verka dumma. Nu gör jag ju det här istället men det blir ju lite mer anonymt.

Jag driver ett handelsbolag tillammans med min sambo. Det startade i...

Nyheter

Jag håller på att bygga en hemsida inom ett speciellt ämne (hemligt för tillfället). Jag funderar på att eventuellt ha nyheter om det här ämnet. Nu undrar jag hur det generellt fungerar med nyheter. Vi kan ta som exempel antingen fiske, motorsport eller något annat. Var kan dessa skaffa nyheter till sin hemsida om de inte själva har möjlighet att h...

Kategori: Allmänt

Nyhetsbrev/kundtidning

Hej alla duktiga företagare!
Jag ska starta ett "nyhetsbrev" till mina kunder som ska skickas ut via epost 6 gånger per år. Men jag vill kalla det för kundtidning istället. Utseendet ska vara lite som en tidning och innehålla mycket text, inte bara reklam för mina produkter som det ofta är i nyhetsbrev.

Får man kalla det för en tidning f...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

ang Aktiebolag

Jag undrar ang aktiebolag finns de nån minimum gräns för hur lite aktier bolaget ska ha från start ? är det 100 000 ?

Ej avdragsgill representation

Hur påverkar icke avdragsgilla inköp resultat och årsredovisning?

Om man äter en middag på 2 personer för 1000:- så får man bara dra 2 X 90:-+ m som avdragsgillt, resten får du inte lyfta moms på heller.

Men hur blir det i slutändan...

skrivstol skorsten

Sedan tiden som inredare har jag ett nytt ex av skrivstol  med högt ryggstöd, mod skorsten.Stolen är ljusblå  och har armstöd. Stolen kommer från Tyskland och är förmodligen det ända exet i Sverige och skulle idag kosta ca 15.000:- För att den som köper den ska få göra direktavdrag säljer jag den för 5000:- totalt. Så först till kvarn i Södra Stock...

Kategori: Till salu

Betalningsvillkor - era rutiner?

Hej alla!
Av nyfikenhet, hur lång kredittid brukar ni använda när ni fakturerar andra företag? 7-10-14-30 dagar?
När det gäller kommuner osv har de väl rätt att alltid få 30 dagar efter vad jag förstått. Till företag brukar jag själv använda 10 eller 14 dagar. Vad tycker ni andra är lagom?

Filibastis