Detaljförpackning? Konsumentförpackning?

118
5
Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde förklara lite "fackord" för mig nu när jag ska göra ett inköp för första gången. Jag har fått en prislista på en vara jag vill ha, men jag förstår inte hur jag ska tolka förkortningarna som står!

Först står det artikelbenämning, i kolumnen bredvid står de Antal "kfp/dfp", sen "dfp per trp" och sen "pris per kfp Kr".

Kan någon förklara?
Tack
Jobbar på att förverkliga drömmar.
758
9
Hej! Ja alla dessa förkortningar kan kännas förvirrande och svåra att förstå första gången man ser en prislista. Här kommer en snabb förklaring:

kfp – betyder oftast konsumentförpackning (alltså den enskilda förpackningen du som kund köper, t.ex. en låda, flaska eller påse).

dfp – betyder oftast displayförpackning eller delförpackning (en låda som innehåller flera konsumentförpackningar – t.ex. en kartong med 12 småförpackningar).

trp – står för transportförpackning (en ännu större låda/pall som innehåller flera displayförpackningar).

Så här hänger det ihop:

”Antal kfp/dfp” talar om hur många konsumentförpackningar (kfp) som ligger i en displayförpackning (dfp).

”dfp per trp” visar hur många displayförpackningar (dfp) som ligger i en transportförpackning.

”pris per kfp” är vad du faktiskt betalar per enskild konsumentförpackning.

Exempel:

Om prislistan säger ”6 kfp/dfp” och ”10 dfp per trp” – betyder det:

1 displayförpackning innehåller 6 enskilda förpackningar.

1 transportförpackning innehåller 10 displayförpackningar (alltså 60 enskilda förpackningar).

Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
118
5
Underbart! Tack så hemskt mycket, Stefan!
Jobbar på att förverkliga drömmar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.