Moms på faktureringsavgift

27
Hej!

Jag har fått en faktura där de lagt på en faktureringsavgift. Enligt vad jag läst ska faktureringsavgiften räknas som en del i varan och betalas moms på.

På fakturan specificeras dock inte någon moms för faktureringsavgiften.

Ska jag räkna om själv och bokföra en annan siffra än vad som står som totalmoms på fakturan?

Tacksam för svar
2360
49
Vad jag har för mig så ska det inte vara någon moms på detta. Har man inte avtalat om faktureingsavift så kan du skriva utbetalningsavgift på motsvarande belopp. Jag praktiserade detta redan på 70-talet och fick aldrig något krav.  Lycka till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
27
Bland annat här stod det att det ska vara moms på faktureringsavgiften.[br]http://www.moms-info.se/faktureringsavgift_moms.html[br][br]Det stod på flera andra ställen också, så det borde väl stämma? Men frågan är då hur jag ska bokföra den faktura jag fått som inte specificerar momsen för faktureringsavgiften vare sig för sig eller i totalen?[br][br]Jag kommer också börja skicka mot faktura själv med avtalad fakturaavgift. Ska jag då specificera momsen separat och i totalen precis som för en såld produkt? eller har jag missförstått nåt kanske?
1324
4
Momsregeln är ju ganska klar. [br][br]Man skall dra av den moms som säljaren har lagt på. Har man altså en faktura där det är fel moms så skall även du dra av samma felaktiga summa. [br][br]Detta beror ju på att säljaren uppger "fel" moms i sin momsrapport och betalar in denna summa. Och du får ju tillbaks samma summa. = skatteverket +-0[br][br]Hans[br]
27
Tack för svaret, det klarnade genast.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.