kontoplan för atg/tobaksbutik

3
Hej underbart forum som jag varit en flitigare läsare till, dock aldrig registrerat mig då jag inte behövt hjälp. Nu behöver jag det äntligen och fler frågor lär ställas nu när man är igång.

Jag ska ta över en atg/spel/tobak/godisbutik nästa månad och funderar lite på det här med bokföring. Bolaget kommer drivas som ett handelsbolag och spcs administration 200 är införskaffad sedan tidigare.

Jag håller på att sätta upp konteringsmallar med kontoplaner så att jag enkelt kan knappa in dagskassan efter dagsavslut.
De poster som ska finnas med är:

Tidskrifter 6% 
Konfektyrer 12%
Tobak/Övr 25% 
Telefonkort momsfri
SL-kort 6%

ATG 25%?
Svenska Spel 25%?

Kortterminal

Kontantinköp av kontorsmaterial där pengarna tagits från dagskassan.
Eventuell utbetald lön kontant från dagskassan till personal.

-

Det jag behöver hjälp med är att finna rätt kontoplan att bokföra dessa i,
Dessa tre tror jag att jag hittat rätt där K3053 är dagens försäljning av tidskrifter * 0,9434 och K2631 är dagens försäljning av tidsskrifter  0,0566. Är det rätt?
Tidskrifter 6%              K3053 / K2631
Konfektyrer 12%          K3052 / K2621
Tobak/Övr 25%            K3051 / K2611

Jag kommer att besöka en redovisningsekonom nästa vecka för att få reda på hur allt ska bokföras, men önskar få lite mer kött på benen när det gäller den här branchen och bokföring.

edit: editerade moms för tobak 2621->2611 pga felskrivning
och nytt exempel då jag inte tänkte till innan jag skrev det första..
589
1
Vet inte riktigt vad du vill ha hjälp med. Kontonumren ser OK ut, sånär som på att du har samma utgående moms-kontonummer för den 12-procentiga och den 25-procentiga momsen. Det är ju enklast att stämma av om varje momssats har sitt eget kontonummer för både moms och omsättning. Men du kanske menade momskonto 2611 när det gäller Tobak/Övr och bara råkade skriva fel?[br][br]När det gäller tidskrifterna blir det ju inte försäljning x 80%, eftersom momsen inte är så hög där, det blir snarare försäljning inkl moms x 94,34%, resten hamnar på momskontot 2631.
720
3
Sedan är det väl så att du inte reovisar moms på bla SL-korten.  Momsen är ligger på SL och du bara förmedlar köpet, moms ligger däremot på den provision u får på försäljningen.
3
Tack för bekräftandet av momsgrupperna.[br][br]Jorgen, du hade helt rätt där, vart lite slarvfel när jag skrev min första tråd :-[ [br]jag har nu ändrat mitt första inlägg samt exemplet.[br][br]Redkon: Momsen på SL fick jag genom http://sl.se/templates/PriceList.aspx?id=4190 andra stycket "Moms på 6 procent ingår i priserna." Detta tolkade jag som att kunden betalar 6% moms när denne köper remsan vilket jag senare måste betala till staten.[br]Eller är det helt fel?[br][br]Hörde av en vän som sa att spel/lotteri är momsfritt och där är endast provisionen som man betalar 25% moms för, kan det stämma tro?[br]Kom att tänka på en till sak; ATG och Svenskaspel intäkterna är inte mina pengar, utan dessa "lånas" i en vecka, sedan får man en avstämning/räkning varje vecka där insatserna minus provision ska betalas tillbaka. Hur ska dessa då knappas in? K2890?[br][br][br]Har kikat lite till och sett att Telefonkort borde hamna under K3054 (Försäljning av varor, SV momsfri). Kan någon bekräfta detta?[br][br]Hur ser kontoplanen ut för babs kortterminal då pengarna förs in direkt i banken där, går den in under D1930 direkt?[br][br][br]Känns som att den här tråden kommer kunna bli lång  :-\
117
3
Hej![br][br]Spel är det ingen moms på. Alla pengar som omsätts som spel blir en skuld till ATG/Svenska Spel. Alltså inte någon intäkt över huvud taget.[br][br]ATG har en guideline när det gäller hur saker ska bokföras och redovisas. Den kan du rekvirera från dem. Svenska Spel borde ha något liknande.[br][br]Däremot blir det moms på den provision du får från ATG/Svenska Spel. Likaså är det med SL-korten. Du förmedlar varan, men äger den inte.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
450
Om du ska ta över/köpa en spelbutik får du tillgång till tidigare bokföring som du kan jämföra hur de gjort. Och du bör låta någon revisor eller liknande hjälpa dig att komma igång. [br][br]Sen bör du ha konto för "fel i dagskassan", och både plus och minus ska bokföras. [br][br]Och undvik att ta betalt med kort för spel då ryker vinsten... I mitten av 90-talet va ju svenska spels provision runt 8% o atg ca 4,5%. Och du bör ju ha koll på hur du bokför när en lite större vinst på strax under gränsen av vad du ska kunna betala ut. När du får pengar insatta från sv. spel osv.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.