köpa domännamn innan företagsstart, hur blir det med bokföring och ekonomi?

125
1
Håller på att starta upp eget företag, och ska skicka in ansökan om FA-skatt, momsregistrering och registrering hos bolagsverket idag.

Tänkte även köpa domännamnet redan idag, då risken finns att det kan vara taget när jag väl kommit igång.

På anmälan jag ska skicka in har jag angett dagens datum som startdatum, vilket då även blir det datum jag gör första inköpet till företaget.

Men hur blir det med bokföringen sedan?
Har inte fixat bokföringsprogram än, men det räcker väl med att spara kvittot så länge så kan jag bokföra det sedan då jag fixat bokföringsprogram?

Domännamnet kommer ju dock stå på mig som privatperson, eftersom företaget inte är registrerat än. Hur fungerar det om jag vill ha det på företaget sedan?
Eller kan det stå på mig som privatperson men företaget betalar?
Eller ska jag betala det själv?  (kommer ju göra det idag, men kan jag få de pengarna från företaget sedan?)

Det är en enskild firma jag ska starta, så det är ju egentligen ingen skillnad på företagets och min privata ekonomi, men vill gärna försöka hålla isär det så gott det går.
1324
4
När det gäller Enskild firma så är det ju samma juridiska person som du själv så vem som står som köpare kvittar. [br][br]Sedan när man startar en Enslikd firma kan man bokföra in utgifter man haft under ett år innan uppstart om utgiften kan hänföras till företaget. Och det gäller ju helt klart i detta fall.  [br][br]Hans[br]
125
1
perfekt, då var det ungefär som jag trodde.  :)[br][br]Då står jag som köpare/ägare till domänen så länge det är en enskild firma.  :)[br][br]Tack så mycket för svaret.  :)[br][br]Men visst blir det då att jag, när jag bokför, bokför domännamns-utgiften vid dagens datum (eftersom den kommer betalas idag), och att jag sedan bokför allt som det kommer, med egen insättning och övriga utgifter och inkomster? [br]Låter mest logiskt.
1324
4
Det normal är att man bokför inköpet på den första dagen företaget startar. [br][br]Ett alternativ är att man lägger det hela i öppningsbalansräkningen som alla enskilda firor numer skall upprätta vid uppstart. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.