Bokföra inköp av material korrekt

8
Jag har en hel del fakturor ute nu, på flera av dom har jag först köpt in material själv, och sedan sålt det vidare till kund.

Jag funderar på hur jag skall lägga in inköpen i min bokföring korrekt... två köp är via mastercard mot mitt företagskonto, två är betalda över nätet (fått en faktura och betalt till avsändarens bankgiro).

Skall jag lägga alla fyra som "leverantörsfakturor"? Behöver jag skilja på HUR jag redovisar dom bara för att 2 är "kontaktköp" via mastercard, och 2 kom på faktura?

Jag har även en femte betalpost från mitt bankkonto att redovisa, jag var på ritma och köpte lite diverse kontorsmaterial (för egen räkning), betalade även där med kortet.
Kan jag även här lägga in det som en leverantörsfaktura, fast självklart med andra konton i min basplan eftersom det här handlar om kontorsmaterial, och inte inköp material osv.

Lite hjälp skulle uppskattas, blev osäker när jag satt och skulle lägga in det, får läsa lite på det imorgon, och se om jag kan få ordning på det.

Försöker verkligen att inte hamna efter nu i början bara för att jag inte vet hur jag ska notera alla händelser korrekt, kan bli ganska rörigt känns det som!

PS: Har självklart kvitton på dom fem händelser jag tog upp här.
149
Vilken företagstyp är det? antar att det är enskild firma.[br]Bokför du enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden?
8
Enskild Firma, javisst. Kör på faktureringsmetoden.[br]Använder mig av visma SPCS Administration 500 och har valt kontoplan bas 2007.
149
Om pengarna dras direkt från bankkontot vid kortköp bokför du:[br]K 1930[br]D 4010[br]D 2641[br][br]-----------------------------------[br][br]Vid faktura:[br]När den kommer:[br]K 2440[br]D 4010[br]D 2641[br][br]När du betalar:[br]K 1930[br]D 2440[br][br]--------------------------------------[br][br]Har du handlat privat med företagskortet blir det:[br]K 1930[br]D 2013

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.