Bokföring av faktura som är såld till Amfa, utbetald men senare ej godkänd.

450
I normala fall bokför jag (siffror bara exempel, ej exakta)

kundfordran Kredit (1000sek)
Bankkonto Debet (900sek)
Factoringavgifter (80sek)
Ing.moms (20sek)

Nu va det så att den godkändes först men sedan efter samtal med kunden så krediterades den, eller rättare sagt kundförlust på denna faktura. Det innebar att pengarna betalades ut till oss, sen har de utbetalade pengarna dragits från ett antal fakturor som följt.

Nu blev det lite rörigt när pengarna dragits från andra fakturor än den aktuella. Någon som har koll på detta?
2066
22
Hmm, jag hade gjort något i stil med att bokföra kreditfakturan/kundförlusten som vanligt men mot kortfristiga skulder iställer för kredit bankkonto. Sen på de fakturorna det dragits pengar från: K/kundfordran, D/kortfristiga skulder(så mycket som dragits från fakturan), D/bankkonto(om du dessutom fått viss del på bankkontot)... och resten av kostnaderna som vanligt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
[quote author=Jonathan link=topic=3977.msg18691#msg18691 date=1213437091][br]Hmm, jag hade gjort något i stil med att bokföra kreditfakturan/kundförlusten som vanligt men mot kortfristiga skulder iställer för kredit bankkonto. Sen på de fakturorna det dragits pengar från: K/kundfordran, D/kortfristiga skulder(så mycket som dragits från fakturan), D/bankkonto(om du dessutom fått viss del på bankkontot)... och resten av kostnaderna som vanligt.[br][/quote][br]Tackar... kommer till denna i morgon då ska jag ta mig en funderare och titta på din tankar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.