Olika företagsnamn mot leverantörer och kunder?

125
1
Hejsan!  🙂

Har just fĂ„tt F-skattsedeln och registreringsbeviset (fick det idag).  😃

Men har en liten frĂ„ga nu... förvirrad som jag Ă€nnu Ă€r.  😃

Jag var tvungen att lÀgga till ortsnamnet för att Bolagsverket skulle godkÀnna mitt företagsnamn, sÄ det blev i slutet företagsnamn+ortsnamn som slutligt företagsnamn.

Men Àr det ok om jag anvÀnder företagsnamnet utan ortsnamn som namn mot kunder + som namn i Internetbutiken, och företagsnamn + ortsnamn nÀr jag Àr i kontakt med leverantörer och myndigheter?

Och hur gör man med loggan?
MÄste man ha med ortsnamnet i loggan ocksÄ, eftersom det ska ju vara med som företagsnamn egentligen?

Vad finns egentligen för regler för detta?

FörlĂ„t om jag lĂ„ter förvirrad, men Ă€r fortfarande lite chockad över att det gick sĂ„ fort att fĂ„ hem papperna.  😃
193
:winner Hej Dreamer, och gratulerar till detta första steg att dra igÄng din firma![br][br]Dina frÄgor Àr bra, och det namn du nu fÄtt registrerat hos Bolagsverket Àr alltsÄ ditt juridiska företagsnamn.[br][br]Du kan ha en logga med enbart företagsnamnet och utan att ortnamnet Àr med. Det kan du anvÀnda pÄ din webbplats, i broschyrer och annonser. Webbadress och e-post likasÄ. Kolla för sÀkerhets skull med de andra företagen som har samma namn sÄ att inte ni förvÀxlas med varandra.[br][br]Mot myndigheter ska du anvÀnda det juridiska företagsnamnet, liksom pÄ offerter / orderbekrÀftelser / fakturor till kunder.[br][br]Hoppas det hjÀlper dig framÄt.[br][br][br]
125
1
Tack sÄ mycket för ditt svar.  :D[br][br]Lustigt nog Àr det ingen som heter samma sak som mig Àven om jag tar bort ortsnamnet. SÄ det Àr ingen fara med förvÀxling i alla fall.  :)[br]Bolagsverket ville bara ha med mitt ortsnamn eftersom de tyckte att namnet annars var för stort, brett och "luddigt"...  :D[br][br]Bra att veta bara nÀr jag kan anvÀnda det utan att ha med ortsnamnet, vilket du svarade riktigt tydligt pÄ.[br][br]Tusen tack.  :)

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.