Preliminär självdeklaration

2
Kort info: Vi är två killar som precis tagit studenten  och ska stara handelsbolag och sälja tjänster. Båda är helt färska inom företagande men försöker iaf 😛

Nu till problemet, om jag förstått det rätt så är vi tvungna att fylla i preliminär självdeklaration och efersom vi båda kommer ha/och haft mindre ströjobb och vi inte vet vilka arbeten som kommer under året.

De står jag ska fylla i inkomst av tjänst hittils och kommande. Men varför ska jag göra det? Det sköts av arbetsgivaren, räcker de inte med att jag fyller i beräknad inkomst för handelsbolaget.

Eller betyder "Inkomst av tjänst" för företaget och "inkomst av kapital" vid försäljning.

Ursäkar mig för min okunskap :-[

Vore tacksam för svar.
2066
22
Anledningen är att din skatt bestäms av hur mycket du totalt tjänar under året, alltså anställning + ditt handelsbolag, och för att skatteverket ska kunna uppskatta din preliminära skatt behöver de veta hur mycket du kommer tjäna under året.[br][br]Gör en uppskattning, revidera den efter några månader till ett halvår och om det skiljer mycket så skickar du in en ny preliminär självdeklaration - så slipper du stora överraskningar med restskatt om du inte håller koll på hur mycket du borde betala.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Tack för svar.[br][br]Men hur spelar det roll om jag fyller i att jag tjänar 20K eller 50K, när arbetsgivaren betalar in skatt&sociala avgifter.[br]Jag kan väll inte behöva betala skatt på pengar jag uppskattar att kunna tjäna när jag inte har en fast anställning och oftast gör arbeten med ackord. OCH att isf betalar jag dubbelt :o[br][br]Företagsdelen tror jag att jag förstår , jag betalar in min del av skatt&sociala i HB, är det förlite blir det restskatt i slutet av året.
1324
4
Det är ju så att vår skatteskala inte är rak. [br][br]Om du exempelvis skriver att du kommer att tjäna 0:- på tjänst så skall ju skatteverket ta hänsyn till ex grundavdraget för din firmas skatt. Om du däremot har ett jobb där du tjänat ex 150 000:- så använder den arbetsgivaren en skatteskala som tar hänsyn till grundavdraget och då kan du ju inte utnytta detta avdrag en gång till i företaget och får därför högre skatt i företaget. [br]Sak samma. Om du tjänar 350 000:- i tjänst så kommer du upp till brytpunkten för statsskatt. Men även här använder arbetsgivaren en skattetabell som inte betalar statsskatt på summan upp till brytpunken. Och då kommer ju företagets inkomst att bli en marginal på toppen och där dras statskatt. [br][br]Sedan är det ju som alltid. Vad arbetsgivaren (a-skatt) resp du/företaget  (f-skatt) betalalar är ju bara preliminära siffror. I slutändan är det som vanligt deklarationen som anger den slutgiltiga summan och justerar med skatteåterbäring/restskatt. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.