Arbetsgivaravgifter i samband med ersättning till 17-åring med A-skatt

2
Min syster har hjälpt mig med ett mindre arbete för det handelsbolag som jag är delägare i. Som ersättning har jag tänkt betala henne 9000 kronor. Jag är dock något osäker på hur mycket som skall betalas i arbetsgivaravgifter, om några dylika avgifter skall betalas in överhuvudtaget?

Min syster är 17 år gammal (fyllde detta i år), har A-skatt och tycks hamna lite mellan stolarna när jag försöker tyda Skatteverkets direktiv. Det har inte rört sig om något löpande arbete utan om en bestämd arbetsuppgift som nu är utförd.

Handelsbolaget har i dagsläget inga anställda och är därför i nuläget inte registrerat som arbetsgivare.

Är det någon som vet hur det ligger till eller som kan ge något konkret tips om var jag kan finna svar?
394
1
Tyvärr har ungdomar under 18 år inte kommit med i den reduktion av arbetsgivaravgifterna till 21,31 % som infördes den 1 juli 2007.[br][br]Regeringen har lagt ett förslag som väntas börja gälla den 1 jan 2009 där avgifterna sänks för alla ungdomar under 25 år till 15,74 %  (även för dem under 18 år).[br][br]Arbetsgivaravgiften är i normalfallet 32,48 % och den betalar man på all lön för en anställd om årlönesumman är större än 1000 kr.[br][br]Du får registrera dig som arbetsgivare för att få en skattedeklaration som ska lämnas in den 12:e i månaden efter löneutbetalningen.
Ulf Bjarme
2360
49
Om man vill minimera skatt har man ett lite högre belopp som är skattebefriat däremot inte sociala avgifter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Tack för snabba svar.[br][br]Finns det möjligen inget annat sätt att lösa detta på? Jag tänker främst på att min syster troligen inte kommer att tjäna mer i år och det känns därför beklagligt om hon skall behöva vänta närmare ett år på att få halva sin ersättning i form av skatteåterbäring.[br][br]Arbetet (produktion av några bilder) kan inte betraktas som hobbyverksamhet? Har någon möjligen förslag på andra lösningar?
2066
22
Jo, ring skatteverket så hjälper de dig. Hon kan ansöka om jämkning vilket innebär att du inte behöver betala in hennes skatt.[br][br][edit][br]Men du behöver fortfarande vara registrerad som arbetsgivare.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
[quote author=antitrust link=topic=3964.msg18771#msg18771 date=1214223093][br][br]Finns det möjligen inget annat sätt att lösa detta på? Jag tänker främst på att min syster troligen inte kommer att tjäna mer i år och det känns därför beklagligt om hon skall behöva vänta närmare ett år på att få halva sin ersättning i form av skatteåterbäring.[br][/quote][br][br]Arbetsgivaravg på 32,42% får ni ju inte tillbaks. Utan det är ju något som du som arbetsgivare betalar utöver lönen. [br][br]När det gäller a-skatt så kan hon ju alltid fixa jämkning och då slipper du dra detta från lönen. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.