Senaste inläggen

Hur bokför man inköp/byte av lastbil

Hej
Har köpt ny lastbil och lämnat den gamla i byte. Vilka konton använder jag?
Jag har den gamla lastbilen på följande konton.

1242 Lastbil (ing värde 783000)
1249 Ack avskrivningar Lastbil (avskrivningar 317000)
2844 Lån (418486)

Inbytespris 475000 + moms
Kontant erlagt 134000

Ny bil 1345000 + moms

Tacks...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Frigolit, EPS, polysteren eller cellplastkulor

Jag har fått designskydd på en sorts kuddar som jag ska börja producera. Det som är så svårt är att hitta de små polysterenkulor som kuddarna ska innehålla. Det finns flera sådana kuddar ute i handeln, bland annat finns de i form av barbapapa. Jag har skrivit till alla företag jag bara kunnat hitta och även till de som producerar kuddar av detta sl...

Kategori: Söker/eftersöker

Starta Internetbutik

Ska man starta en internetbutik fast antalet varor/produkter är få?
Eller ska man vänta med en e-butik tills man har köpt in fler artiklar?

Kategori: E-handel

Registreringskostnad för nytt bolag?

Någon som vet vad som gäller för registreringskostnaden för ett nytt AB, när ett annat AB står som stiftare? Är detta en avdragsgill kostnad för bolaget?

PS Jag vet att kostnaden inte är avdragsgill för det startade bolaget...

Programmerare?

Är du en programmerare som brinner för utmaningen och inte bara ser pengarna i första hand?

Skicka ett PM till mig med en kort sammanfattning om dig själv, vad du kan och ditt galnaste projekt inom programmering så kanske jag bjuder in dig till ett nytänkande projekt.

Vänligen,
Dennis B

Kategori: Söker/eftersöker

Varumärkesskyddar ni er företagsnamn?

En fråga för er med mindre webshops, varumärkesskyddar ni ert företagsnamn? Ungefär hur mkt kostar det att varumärkesskydda sitt företagsnamn?
Har även letat på prv.se men hittar inte sökfunktion för att kolla vilka namn som inte är upptagna, nån som vet korrekta adressen?

Har även en följdfråga: Om jag ber en privatperson göra en logoty...

Kategori: E-handel

Använda beskrivningstext direkt från leverantör?

Hej allesammans!

Hur fungerar det juridisk sätt om jag tar produktbeskrivningen rakt av från min leverantör till min webshop?
Samt hur fungerar det juridisk sätt om jag tar produktionsbreskrivning från annat än min leverantör? (Oftast har leverantören översatt de utländskspråkiga produktinformationen)

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Varumärket Sverige i världsklass!

Positiv nyhet från TV4 Text;

http://www.deji.se/documents/P115S01.gif

Hoppas att "vi" klättrar också  ;)

Kategori: Nyheter

Att säga upp någon på grund av stöld av varor

Hej 🙂

Om man kommer på en anställd (på bar gärning) som skäl varor från ens företag, får man då lov att säga upp denna personen direkt? Eller måste man först varna personen eller liknande?

Anställningsform?

Hej 🙂

Arbetsbelastningen ökar inför julen för ett företag och de behöver ta in (anställa) en extra person som kan hjälpa till under en månad (endast anställd en kort period dvs).

Vad för anställningsform är det då för den personen? Säsongsarbete, visst arbete, allmän visstidsanställning, feriearbete eller något annat? Vad kallas ans...

Kategori: Allmänt

bra telefonnummer!!

för att erbjuda bästa service till dina kunder, och framförallt att de ska veta vem du är, behöver du ett enkelt telefonnummer! Jag har ett aldrig använt toppennummer till salu!!
[color=red]
[b]0700700603
[/color]

klingar bra "noll sjuhundra sjuhundra sexhundratre"

Kategori: Till salu

Minihemsidor

Jag skulle vilja ha lite konkret kritik på min hemsida där jag just nu säljer ett informations paket med joomla Cms Hemside system, där tekniken som används är från en STOR Internet Marknadsförare som heter Armand Morin, om någon känner till honom.

Och någon har erfarenhet om Minihemsidor, Miniwebbplats, Minisites eller liknande och deras sy...

Kategori: Feedback

Får man lov att spara massa uppgifter om sina anställda?

Hej! 🙂

Får man lov att skriva ner och spara uppgifter (bedömningar) om sina anställda som t ex deras intressen, ambitioner och andra personliga egenskaper i ett register? Finns det någon lag som säger något om detta, t ex att man måste informera anställda innan eller liknande?

Om det inte bryter mot någon regel, tror ni man bör infor...

USA import

Hej. Jag skall för första gången bokföra till et hb som importerar bilar/delar från USA. Nu undrar jag över hur jag bokför  varuinköp utanför Eu mm. men hur kopplar jag momskontona till skattedeklarationen . Tacksam för en bra förklaring vilket ni här alltifd ger  ???

Närproducerad "Färsk Pasta"

Hej,
Jag har tänk starta tillverkning av Italiensk Färsk pasta med svenska råvaror i Göteborg ömråde.
Idag är Pastella som produceras i Danmark och Giovanni Rana som produceras i Italien marknads Ledande i Sverige med över 200 ml kronor.
Pastella är enligt många italienare underkänt!! Giovanni Rana får toppbetyg!
Men det är inte riktik...

Kategori: Affärsidéer

har pengar på företagets konto

Hej
Jag undrar hur jag ska göra med pengar jag dragit in på företaget.
har bara tagit ut ca: 5000:-/ månad i egetuttag varje månad men har nu ca 100000:- på företagets konto .Ska jag ta ut mer i lön eller bara investera i företaget Jag behöver bättre lön men det går också att investera om jag vill.
har haft företaget i ca; 2,5 år.
Tack...

köpa in från 1 leverantör och leva på dem?

(Vet inte riktigt vad jag skulle placera denna tråd, men antar att det får bli här. Moderator får gärna flytta tråden om den ligger helt fel)

Har kollat upp de produkter jag vill köpa in. Nu ligger det till så att just denna grossist som är störst i Sverige faktisk har alla de tänkbara bästa produkterna jag tänkt ta in , på så sätt behöver j...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Mina personliga frågor för start av företag

Hej. Jag har som tidigare skrivit haft planer på ett eget företag i ca 3 år. Jag vet att min ide kommer fungera men jag är allvarligt talat "feg". Vill att allt ska vara perfekt innan jag startar, det är ju smart tänkt men det har som sagt gått 3 år nu  :roll:

Men det har också blivit många förbättringar i mina idéer under åren och jag börja...

Kategori: Allmänt

Bilhandlarmoms! Hur funkar det?

Hur fungerar momsen för bilhandlare?

Vid inbyte av privatbil?
Vid införsel från annat eu land?

UC

Ser man vem som sökt om UC? Om jag frågar om ett AB hos allabolag.se eller uc.se?