Div frågor om kontering

26
Hej!
Jag sitter och går igenom mitt kontoutdrag från banken och inser att jag inte vet hur jag ska göra. Det var så att jag inte skulle betala första året och ändå drogs det pengar, jag ringde till dem och pengar.
För utgiften registrerade jag det på 1010 och 1920 men vad skall jag skriva för konto när pengarna kom in igen? Har inte stenkoll på verifikat ändå
394
1
1010 är väl inget konto som passar in på den här transaktionen?[br][br]Om man vet att det är en felaktig utbetalning som gjorts och som kommer att återbetalas så kan man lägga den på ett konto för kortfristiga fordringar exempelvis 1689.[br][br]Har du konterat utgiften som en bankkostnad 6570 är det bara att kreditera kontot när återbetalningen sker.
Ulf Bjarme
26
Hej![br]Du har så rätt, vet inte vart jag fick 1010 ifrån. jag gjorde som du sa och körde mot 6570 då det kändes mest rätt.[br][br]Jag fortsätter ställa frågor, och nu gäller det en återbetalning till en kund. Vi kom fram till ett belopp som skulle betalas och fick in dessa pengar på kontot. Efter att ha kollat över produkten märkte vi båda att vissa delar fattades och löste det som så att jag helt enkelt betalar tillbaka värdet av de saknade delarna, men hur bokför jag detta?[br]Vilket konto ska utgiften konteras emot?
2066
22
Du skriver en kreditfaktura (dvs en faktura med omvända belopp) på beloppet du ska betala tillbaka. Sen konterar du den på precis samma sätt som den första fakturan fast tvärt om :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
394
1
Du skickar en kreditnota till kunden och debiterar försäljningskontot 3xxx
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.