Senaste inläggen

Connery.se

Hej,

Vi funderer på at oppna Connery.dk i Sverige. Connery.dk er et site som f.eks magasinet Slitz, til mænd i alderen 15 - 35 år.

Vi kan leverere alt kodning, system, navn og knowhow. Vi leder efter en person som vil drive den svenske afdeling imod et ejerskab af firmaet.

Du behøver ikke nødvendigvis indskyde kapital, men du s...

Kategori: Affärsidéer

Ekonomisk Förening, någon som har koll?

Vad är fördelarna resp. nackdelarna med en ekonomisk förening. Om man jämför med ett Handelsbolag.

Tänkte beställa en bok om det från BLinfo, är det någon som skulle rekommendera någon annan bok?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Får man göra så här?

I ett ab.

Inneha ett bensinkort som man tankar på och betala från företagskortet men bokar allt mot eget uttag. Och själva kostnaden bokas på obs konto utan momsregistrering.

Företaget har alltså ingen tjänstebil.

Bokföra fraktkostnad på rätt (kostnads) konto

Hej!

Gjorde ett inköp till min firma och fick en faktura från försäljaren där det var uppspecat kostnad för varan, moms, fraktkostnad och faktureringsavgift. Så långt är allt väl.

Jag bokförde sedan detta och tänkte vara noga och inte bokföra totalbeloppet och kredit på mitt bankkonto utan istället speca upp varan, momsen (så klart)...

Hjälp med frågor från skv

Hejsan 🙂
jag har ansökt om att starta en enskild firma och fick idag ett brev ifrån skatteverket
Det ett par frågor som jag skulle besvara, dock vet jag inte redigt vilka svar jag ska skriva och vågar inte gissa mig till det heller så kanske någon här kan hjälpa mig.

första är så att jag angav en netto-omsättning på 5000kr när jag a...

Kategori: Allmänt

Jag tänkte starta företag - skattefråga

Hej!
Jag har tänkt dra igång en liten verksamhet som tänkte skulle inrikta sig på webbutveckling.
Dessvärre är jag inte helt klart över hur skatter och moms ska skötas och tänkte därför kolla lite med er.

Låt oss säga att jag gör klart en webbsida där notan hamnar på 20.000kr.
Jag vill betala alla nödvändiga skatter och moms och ha...

Sökes: Leverantörer till ny E-handel

Jag har nu under några månader försökt att hitta leverantörer till en planerad E-handel
som kommer att sälja ekologiska kläder. Vilket visat sig vara svårare än jag trodde att
det skulle vara.

Jag skulle gärna ta emot lite hjälp med detta. Om det är någon som själv är leveratör,
känner någon eller känner till någon så skriv gärna...

Kategori: Söker/eftersöker

Ange andras företagsnamn på internet och detta forum

Om ni läser bokföringsfrågorna så har jag en tvist med ett företag, och hur ligger det till att namnge ett företag på internet?

Det är inte fråga om att berömma företag...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta EF, eller AB?

Hejsan är ny här och har tittat i gamla trådar efter min fråga utan framgång. Tycker det är ett intressant ämne, nämligen den sänkta arbetsgivaravgiften för alla under 26 år.

Till min fråga:Hur skulle det fungera om man som jag (under 26) startade ett AB som man själv är anställd i. Kan jag åtnjuta den lägre arbetsgivaravgiften då?

O...

Gnugga era geniknölar och ge mig tips på hur jag kan göra...

Hoppas att jag placerar det här rätt nu.. annars får ni flytta det åt mig till lämplig kategori  :vissla

Jag är ev på g med att försöka använda mig av en återförsäljare men är inte riktigt på det klara med hur det skulle kunna se ut så nu ber jag er om hjälp.

Så här har jag tänkt det ungefär:

1. ÅF ser till att sälja ett "pkt"...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Att köpa ett AB utan kapital

Hej!

Jag sitter och funderar om jag ska köpa ett AB av ett företag här i Sverige.
Dom startar ett AB med Svenskt konto osv, när aktiebolaget byter till den nya ägaren plockar dom ut sina 100 000 kr. Och då kan jag sätta in mina pengar från mitt nuvarande HB som överstiger 100 000 kr...

...

Hantera projekt-tasks

Jag och några till tänker snart påbörja ett nytt projekt.
Då det kan vara bökigt att hålla reda på vilka tasks det finns att göra och vem som gör vad, så skulle det vara bra med någon sajt som kan hjälpa till med detta.

Samtliga ska kunna lägga till nya tasks (som helst ska kunna grupperas och prioriteras).
Varje person ska sedan kunna...

Slice/Kodning

Vi har nu fått in ett nytt uppdrag hos quickhelp.se.
Uppdraget går ut på att koda en design i HTML baserat på en psd-fil.

Deadline: 2009-01-26

Mer information finns på vår hemsida.

Låter detta intressant?
Lägg ditt bud på www.quickhelp.se eller kontakta oss på info@quickhelp.se.

Kategori: Söker/eftersöker

Reklamplats på vatten!

Hej!

Vill du nå företagare och kontorsfolk i Göteborgsområdet med ditt budskap?
För endast 3000 kronor (exkl.moms) kan du, tillsammans med tre andra företag, ha din logga/reklamtext på halvliters mineralvattenflaskor. Priset gäller drygt tusen sådana här flaskor, som kommer att användas på olika konferensanläggningar i Göteborgsområdet....

Kategori: Till salu

Webbutik m specialeffekter

Jag letar efter en webbutik där ett formulär (som kunden fyller i) följer med produkten till varukorgen.
Jag säljer personliga saker och vill att man ska i formuläret skriver vilket namn m.m som ska tryckas på produkten.

Idag har jag ett enkelt formulärsystem utan varukorg och kassa men håller på att ta in fler produkter och då håller int...

Kategori: E-handel

En liten bokföringsfråga! :D

Hej 🙂

Säg att man fått ett banklån på 10 000 och dessutom sätter in 10 000 i företaget. Dessa 20 000 sätts samtidigt in på sitt bankgiro. Hur bokför man det?

Är det såhär man ska göra eller?

Debit        Kredit
2018 Egna insättningar                        10 000                 

Bokföring av bilersättning

Hur konterar man bäst: milersättning för bil (privat), trängselskatt och parkeringsavgifter i enskild firma?

Bokföring av övertrasseringsränta

Hej,
Jag har en liten enskild firma. Jag kan inte så mycket om bokföring men jag lär mig lite mer vartefter som jag håller på med det.
Nu har jag för första gången råkat ut för en övertrassering, 214 kr, på mitt bankkonto och undrar: 
På vilket konto (eller typ av konto) bokför man "Grundränta för intäckta övertrasseringar under senaste m...

Aktiebolag, anställa? Pensionär?

Jag har ett Aktiebolag, funderar på att anställa.
Stort behov av hjälp, jag hinner knappt själv nu...

Har hört att det är "billigare" att anställa en pensionär.
(Har ögonen på en jag  vill ha...)

Kan någon hjälpa mig med ett svar på min fråga:
Kostnad?

(Alltså, jag fattar att jag själv erbjuder lönen, men vad blir det...

Kategori: HR - Personalfrågor

behöver försäljningsstatestik

Hej

Behöver köpa försäljningsstatistik i sverige på en viss produkt, vem ska jag vänta mig till?

Tack!