Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan
Nykomling
2

Beskattning vid ombildning.


Om jag har en enskild firma och vill ombilda denna/"bli uppköpt" av ett nytt AB där jag är en av 2 ägare. Hur blir beskattningen för mig personligen? kan den enskilda firmans och vinst/förlust överföras till nya AB:et utan att det påverkar personligen?
Engagerad medlem
394
1
Du får avsluta den enskilda firman först genom att  köpa eller lägga in tillgångar som apportegendom i AB.
Ulf Bjarme
Toppskribent
2361
49
Förr var det så att man skulle ha en opartisk värderingsman vid inlägg av apportegendom
det kravet förmodar jag är bortaget idag, eller?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Toppskribent
1165
16
Det är numera revisron som skall intyga apportegendomens värde.
Engagerad medlem
117
3
Samt att det skall anmälas till bolagsverket om ägaren har sålt egendom till bolaget.

Mvh

Henrik Öhrn
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
info@affarsbyra.se

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.