Krav på bokföringsprogram

2066
22
Är det någon som vet vilka krav som måste uppfyllas i ett bokföringsprogram (faktura/order/offert/avtal/reskontror/bokföring)? Myndigheter, certifieringar, eller räcker det att själv intyga att det uppfyller de regler (vilka) som finns?
Jag har använt flera program under flera år, men är inte riktigt nöjd med något av dem, så jag funderar på att skapa ett eget system för att göra det "riktigt".
Främsta målet är ett system att använda inom våra egna företag samt att göra ett lite större och mer seriöst programmeringsprojekt. Sen om det fungerar bra och blir som jag vill kan jag mycket väl tänka mig att antingen sälja det eller alternativt släppa som open source.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
15
Du behöver "endast" ett system som du litar på. Det är alltid du som företagare som ansvarar för bokföringens riktighet och att det följer bokföringslagen, och det ansvaret kan aldrig delegeras till ett dataprogram. Så hur du sedan gör är upp till dig. Jag vet flera som utvecklat egna system, mer eller mindre sofistikerade och avancerade.[br][br]Om det sedan skall säljas vidare är det så klart bra om man har testat allt i programmet i skarpt läge och låtit det hela kontrolleras av t.ex revisor.
2066
22
Perfekt, tackar :) Bara att börja planera då. Kommer inte ha tid att börja snart, men fundera kan man ju.[br]Vad saknar ni i nuvarande system? Vad fungerar bra? Idéer/förslag?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.