omvänd skattskyldighet

4
Hello!
I'm new on this forum and in Sweden also, so don't blame me much for writing in eglish since I've got a serious question.

I'm registered company in Sweden and I have bought advertising service in internet from an Irish seller(company). Faktura which I have got was very simple and contained just his registration number EU and I price to pay. Should I in this case count utgående moms by myself, or this is not the case for omvänd skattskyldighet. On his faktura didn't anything mentioned that I pay for moms.

Thank you for any respond
1324
4
Yes. You shall put the "fiktiv" VAT on your swedish VAT report. [br][br]So you shall have this on your accounting[br][br]If you pay 1000:- to the irish company. [br][br]5970 D 1000:-[br]1930 K 1000:-[br]2614 K 250:-[br]2645 D 250:-[br][br]Hans
4
Ok! Thank you![br][br]Then goes another one))[br]If I sell service which takes place in Sweden to a registered company from EU which has a VAT nummer, should I charge  Swedish moms in faktura? Or it is a buyer who has to count it and pay?[br][br]Du kan svara på svenska. Jag förstår det , tyvärr inter alt
1324
4
Du skriver "Takes place" och då måste man veta lite till. [br][br]Om ex en utlänsk kund bor på ett hotell i Sverige så skall Svensk moms debiteras. [br]Däremot om du skriver ett dataprogram och skickar till kunden så skall du inte debitera moms. [br]Sak samma om du skickar en vara till annat land men då måste du skicka in en sk. kvartalsrapport. [br][br]Om du säljer utan moms så skall summan med på resp fält på momsrapporten. [br][br]Hans[br]
4
Hej![br][br]t.e.:[br]Jag är en VAT registrerad  företag i Sverige säljer hotell och turism servises omsättat i Sverige till annat VAT registrerad företag( inte privat person) i annat EG land. I det fall måste jag ange  moms belopp på fakturan och betala utgående moms. Eller det är köparen som räkna ut och betala moms?[br][br]Förlåt för så många frågor.[br][br]MvH [br]Bencho[br]
1324
4
I det fallet levererar du ju en tjänst som omsätts i Sverige. Och vad jag förstått (men kolla gärna med skattemyndigheten) skall du då fakturera på vanligt vis med moms och allt. [br][br]Hans
4
Hej![br]Tack för era svaror. De är inte säkert om vad jag måste göra, och vända mig till blanket SKV 560. Det är på svenska, men jag tror du är rätt, eftersom tjänster ommsättar i Sverige då momsen ska betalas.[br][br]Tacka dig igen![br]Bencho

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.