Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 17 år sedan
Medlem
12

Bokföring när jag säljer på kommision

Jag köper in varor från ett land utanför EU från en privatperson och säljer de sedan via kommission på ett annat företags webbplats.
Jag gör så att jag åker dit och lämnar mina varor, sedan vid varje månad får jag en summa från det jag har sålt för.
Funderingar finns det många med de primära är följande:
Först när jag bokför inköpet blir det endast kontantbetalning och varuinköp, ingen moms? Det blir väll endast VMB? Alltså säg att jag köper in varor för 100 :- och säljer de för 200 :-, det skattemässiga underlaget blir då 100:-? Hur bokför jag då sen det?
För det andra har jag problem med verifikationerna från det andra företaget. Det är väldigt många olika typer av varor och de pengarna jag får från dom redovisar inte exakt vilka av mina varor det är som sålts, kan jag på något sätt bara bokföra det som kommer in utan att behöva specificera det till exakt vilka produkter det handlar om?

Hur bokför jag sedan när pengarna kommer in? Säg att jag har sålt för 1000:- och då för jag in det under varuförsäljning, hur blir det med resten då om jag kör VMB osv?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.