Senaste inläggen

Importera från USA

Hejsan!
Först av allt vill jag bara påpeka att de här i mitt första steg in i företagsamhet och mina frågor kan vara en aning för uppenbara för professionella att svara på.
Jag har en fråga, grejen är den att jag har fått många idéer men alla av dessa idéer kräver import antingen från Kina eller USA, mest USA.
Jag håller det bara kort och...

Kategori: Företagande över gränserna

Söker hjälp tillverka formulär

Hej!

Behöver någon som kan tillverka ett formulär till vår hemsida. Ska användas för beställning av varor, och skickas till vår e-mail.

Vem kan fixa detta, och till vilken kostnad?

Filibastis

(svara här eller till [email]lundgren112@hotmail.com[/email]

Kategori: Söker/eftersöker

Nästan 0%

Det var ett långt inlägg som bara försvann och jag loggades ut gång på gång så ny blir det inget inlägg  förrän ni reder ut det hela.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Jämföra företagsbanker / betalningslösningar?... *Jatack*...

............*Phuuu...*..........

Sitter och - försöker - jämföra de olika bankernas kostnader...
Man blir ju trött för mindre...

Jag har haft Länsförsäkringar bank sedan jag startade.
Nu skall de höja avgiften. (såklart!!)
Det jag har just nu behov av är Bankgirobetalningar.
Länsförsäkringar har tagit en årsavgift för det...

Kategori: E-handel

Moms & Icke-EG länder.

Hejsan!

Stämmer det att om företaget köper en tjänst ifrån indien, så betalar jag ingen moms på den varan?

Men i SPCS skall man fylla i beräknad moms och jag har valt "Inköp av tjänster ifrån land utanför EG (Kod 22)"

Är det 25% utav varans kostnad som jag skall fylla i detta fältet då?

Tacksam för svar!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Alla skatter?

Hejsan,

Stämmer det att jag som enskild firma skall dra av följande för att räkna ut min "lön"?

Moms (25%) 25.00%
Egenavgifter (30,71%) 30.71%
Inkomstskatt (Kommunalskatt) (31,45%) 31.45%

Eller har jag missat något?

Med risk att jag får smisk nu?

Jag fick frågan om vad jag tycker om en affärside som handlar om att sälja svenskdesignade möbler, textilier etc i ett östeuropeiskt land. Det handlar alltså om ett flertal svenska varumärken. (Jag fick inte reda på om det var mot privatkunder via butik eller e-handel eller om man skall sälja till andra butiker.)

Nu är det två problem med de...

Kategori: Affärsidéer

starta tolkförmedling

Hej alla!

Jag hade tänkt starta en tolkförmedling och undrar hur marknadsföringsaspekten funkar, t.ex när det gäller att skaffa nya kunder. Hur ska man gå tillväga? Jag vill helst inte att det ska vara påkostat även om det ibland kan vara det bästa, men något enkelt och effektivt?

Alla ideer är välkomna...!

Bilförmån

Jag har en kund som har fyra leasingbilar på sitt företag.

Kunden vill nu att endast två av de anställda ska förmånsbeskattas för dessa fyra bilar, men två av bilarna körs av andra personer än de företaget vill ska förmånsbeskattas.
Jag har försökt att förklara att det är den som nyttjar förmånen som skall beskattas för den, men de vill...

En faktura har blivit betald 2 gånger

Jag har en kund som har betalt en och samma faktura vid 2 tillfällen. Detta är givietvis fel eftersom den fakturan endast ska betalas en gång. Nu undrar jag vad jag ska vidtaga för åtgärder när jag ska bokföra den betalda fakturan.

moms eller icke moms?

Hej alla!

Jag undrar om det är momspliktigt med följande förutsättningar:

1. En webbsida på nätet låter köpare och säljare träffas.
2. Webbsidan tar ut en avgift på tex 10% av ett avslut.
3. Webbsidan säljer inga varor/tjänster.
4. Webbsidan förmedlar inga tjänster/varor.

Tack i förhand för bra svar!

Lindlife

Detta företag har funnits sedan januari 2007. Anledningen att jag startade det var att jag vill kunna hålla föredrag, workshopar för att sprida kunskap om att leva med funktionshinder, hur man upptäcker och motverkar mobbning, hur föräldrar till fh barn och ungdomar kan ändra sina betéenden för att göra livet enklare för sina barn, insprera andra f...

Hur få fler besökare till hemsidan?

Jag har satt ihop två sajter med gratis hemsidemallar för Joomla 1.5

En på svenska: www.webbmax.se
En på engelska: www.templateswell.com

Nu jobbar jag för att få fler besökare till dessa sidor. Den svenska sidan har redan kommit upp i page rank 4 på google (på några veckor) och det är väl ett betyg på att den är byggd på ett bra sä...

Köp- och säljsajt

En köp- och säljsajt låter inte som någon fantastisk idé men jag vill nog hävda att jag har idéer till vissa funktioner som gör en dylik sajt väldigt attraktiv.

Hur går jag till väga? Det kräver såklart massor av utveckling innan jag har en fungerande testsida och jag vill först vara någorlunda säker på att det ger en bra return on investme...

Ny marknad och Iden klar, Investerare finns men vad är bäst

Hej

Kanske fel forumstråd och lite vilseledande rubrik. Men nu till saken.

Jag har skissat och funderat på en ny marknadsdel inom nöjesbranchen sen 2004.
Den är uppdelad i två olika delar med 4 ben på varje och varje ben är unik i sig.
Den ena är inte prövad worldwide och här finns det stort intresse, hade en dialog med
et...

Deklaration i bokföringsprogram / HB

Hej!

Jag är ute och kollar marknaden på bokföringsprogram. Ni tänker: åh nej, inte ytterligare en fråga om bokföringsprogram  :OMG

Nåväl. Jag behöver låna lite av er erfarenhet, eftersom man tyvärr inte får några vettiga / raka svar från leverantörerna. Så jag hoppas på svar 🙂

Min situation är följande: jag och min kompanjon s...

Sälja sina egna tjäntser-utan erfarenhet?

Som rubriken lyder så funderar jag själv på att börja lyfta luren och sälja in mina tjänster, men jag har ingen erfarenhet av försäljning alls. Jag har heller inte råd med att anställa något just nu, vad ska jag göra i detta fall?

Ska jag bara köra på och lära mig med tiden hur jag ska sälja eller kommer jag förstöra för mig själv?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Teckna gemensamt i HB

Hej.

Jag och en kompanjon håller precis på att starta upp ett gemensamt bolag. Tyvärr har vi ej råd att starta ett AB, så det får bli HB.

Över till min fråga.. Hur fungerar det med att teckna bolaget gemensamt eller var för sig?

Vi vill t.ex. att alla större ekonomiska beslut skall tas gemensamt. Garanterar en gemensam teckning...

Sajt för referensbutiker för olika plattformar och branscher

Hej,

Jag heter Kristoffer och har under en tid försökt komma igång med e-handel. Jag har letat efter en bra sajt där man enkelt kan se referensbutiker från olika e-handelsplattformar och branscher. Jag har dock inte hittat någon så jag startade en egen som heter E-handel Showcase, se www.ehandelshowcase.se

Tanken med denna sajt är at...

Synpunkter på webbsida

Är väldigt tacksam om någon vill ge mig synpunkter på en webbsida jag gjort för min mans företag... Är själv inte riktigt nöjd än med vissa grejer, till exempel de rörliga bilderna som jag tycker går för snabbt. Hade kanske inte valt rörligt personligen, men han har också fått vara med och tycka till. Ska eventuellt göra en hemsida till en kollega...

Kategori: Feedback