En bekant till mig(Gustav) kontaktade mig(Alex) för 3 månader sedan och berättade om sin affärsídé och ansåg att jag var ett perfekt kompliment, därefter bjöd även jag in en gammal kompanjon(Carl-Henrik). Vi fungerar bra tillsammans och alla är lika drivna och övertygade till att detta kommer att lyckas. Jag har drivit en enskild firma 1år och lärde mig där Företagande 101. Detta hjälper men det är inte ens i närheten tillräckligt och har då blivit vår svaghet än så länge. Vi känner i våra nätverk några få riskkapitalister och ska boka möten med dem snarast.
Jag vill gärna dela med mig mer av vad det handlar om men det är lite känsligt som ni alla förstår. Det kommer handla om försäljning via telemarketing, kundmöten i lokal och kundmöten i hemmet.
Med den tjänsten vi erbjuder så tror vi att det med rätt marknadsföring kommer vara tillräckligt attraktivt för kunden att kontakta oss. Vi kommer starta med utgående samtal och drömmen är att vi ska få så mycket inkommande så vi inte hinner att ringa ut 🙂. Tjänsten är kostnadsfri, behovet är stort och det går att applicera på alla över 18år.
Läget är som följer:
- Vi är ett perfekt dreamteam bestående av: Visionär & försäljning(Gustav) + Effektivisering & försäljning (Jag) + Marknadsföring & PR (CH)
- Vi har tydliga ansvarsområden
- Vi har sammanfattat en affärsplan som vi är nöjda med
- Vi har gjort en budget som täcker detta året
- Vi har nästan gjort klart presentationen för de affärsänglar vi ska träffa.
- Vi har inget aktivt AB utan jag ska registrera HB i veckan. Vi ska konverta till AB i samband med invest.
Kort och gott så är vi startklara 1-2 månader efter det att vi har fått investering
Det sista som jag nu efter mycket google och wikipedia har förstått är mycket knepigare än vad jag trodde, är att sätta ett pris på företaget. Jag har läst lite här på forumet att det är väldigt viktigt med de personer som är med och drivet det har, där får vi fulla poäng. Men vi har ingen aning om vad som är en sjyst deal. Vi behöver 800,000kr
OM allting går åt det hållet som vi vill så kommer varje andel som vi inte äger vara värt väldigt mycket. Eftersom vi inte lever i någon form av utopi så förutsätter jag att de moguler vi ska träffa kommer dra nytta av vår okunskap och detta är något vi vill undvika. Nuvärdemetoden, kapitalvärde, kalkylvärde, etc är omöjliga för mig att beräkna då våran aktuella omsättning och vinst är noll, samt att min kunskap brister.
Det känns även fattigt att konfrontera en erfaren riskkapitalist med argumentet OM hela tiden för att motivera värdet på bolaget.
De fiktiva siffrorna jag kan erbjuda är (år 1):
Omsättning - 43,5 mkr
Vinst - 18,7 mkr
Jag tycker själv att de är enorma för första året men vi har verkligen räknat med för höga utgifter och för låg intäkt och ändå landar vi på detta. Säljarna går på enbart provision så vi kommer aldrig att ha löner som är högre än intäkten.
Har ni några frågor/synpunkter så "fire away" jag ska svara efter bästa förmåga
Jag är extremt tacksam för all information ni kan ge mig!
Mvh
Alexander