semesterskuld + föräldrarledighet

20
1
Hej

En anställd har inarbetad semester för perioden 080701-090630 dvs 30 dagar och önskar att spara/ta ut i efterhand. Företaget kommer ha en skuld för denna semester till nästa år. Den anställde vill att alltså ta ut semestern under 2010 aug

Hur ska räkna ut och lägga upp denna skuld. Den anställde har 300000 kr i bruttolön/år ???

Tacksam för alla svar
20
1
Hej igen[br][br]Har jag varit för otydlig eller är det verkligen ingen som kan hjälpa mig med detta?
394
1
Det är inte så lätt att svara då eventuellt gällande kollektivavtal kan ha andra och gynnsammare regler än semesterlagen SFS 1977:480 föreskriver.[br][br][br]22 § Semesterlönen för varje sparad semesterdag utgör, om ej annat följer av 23 §, 0,48 procent av summan av 1. den lön i anställningen som har förfallit under [u]intjänandeåret närmast före det semesterår[/u], då de sparade semesterdagarna uttages, dock frånsett lön för tid då arbetstagaren har varit helt eller delvis frånvarande från arbetet, samt 2. ett beräknat inkomstbelopp för de dagar under samma intjänandeår då arbetstagaren har varit helt eller delvis frånvarande från arbetet av annan anledning än semester, som utgått under intjänandeåret och som ej sparats från tidigare år, eller permittering vid driftsuppehåll för samtidig semester.[br][br]Beräkning av underlag för semesterlön som avses i första stycket 2 sker enligt grunderna för 16 § andra stycket tredje och fjärde meningarna.[br][br]23 § Semesterlön enligt 22 § skall beräknas som om arbetstagaren under där avsett intjänandeår varit anställd med samma andel av full arbetstid som under det eller de intjänandeår, då rätt till semesterlön för de sparade semesterdagarna förvärvades.[br][br]
Ulf Bjarme
20
1
Hej Ulf[br][br]Tack för inlägget. Vi har inget kollektiv avtal. Så om jag har förstått lagen rätt skulle det innebära 0,0048*300000=1440:-/semesterdag och då får jag väl göra ett manuellt verifikat och kontera som följande tills den betalas ut aug -10[br][br]K:2320 Uppluppna semesterlöner[br]D:5290 Semesterlöner[br][br]Har jag förstått detta rätt eller är jag ute och cyklar :-\[br][br]
394
1
Precis.[br]I den nya BAS kontoplanen 7090/2920 och det är en kontering man kan göra i samband med årsbokslutet.[br][br]Glöm inte att också beräkna arbetsgivaravgifterna.
Ulf Bjarme
20
1
Ulf[br][br]Du e en klippa  :winner Vi använder fortfarande bas 96 men det ska bli ändring på det snart. Det börjar bli sent och det snurrar i huvudet på mig. Skulle du kunna hjälpa mig med att beskriva hur det skall konteras vid årsbokslutet om hon är berättigad till 10 dagar, idetta fall 1440*10=14400kr som då ska tas ut kommande år [br][br]Tacksam för all hjälp, sen lovar jag att inte störa dig mer  ;D
2360
49
Jag tror inte så många stör på forumet utan delar med sig av företagsfrågor i korthet.  Det är ju inte bara du som får detta utan alla nadra som funderat. Själv ska jag kanske fundera på vad semester är så här efter lite drygt 40 års företagande. Antingen har jag haft semester hela tiden eller aldrig. Det är välså för de flesta företagare att företaget jämt finns med och det är tjusningen i  att vara småföretagare, sedan kan man kanske bryta sig loss och ta några dagars hel semester.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.