Moms & Icke-EG länder.

26
Hejsan!

Stämmer det att om företaget köper en tjänst ifrån indien, så betalar jag ingen moms på den varan?

Men i SPCS skall man fylla i beräknad moms och jag har valt "Inköp av tjänster ifrån land utanför EG (Kod 22)"

Är det 25% utav varans kostnad som jag skall fylla i detta fältet då?

Tacksam för svar!
1324
2
Nu beror det kanske vad det är för typ av tjänst. Men man kan gissa att denna tjänst går under §7 tjänster. [br][br]Då skall du bokföra fiktiv moms (troligen 25%)  på 2614 resp 2645.[br][br]Om du ex köpt en tjänst som kostar 1200:- så bokförs den enligt.[br][br]1930  K 1200:-[br]2614  K 300:-[br]2645  D 300:-[br]xxxx  D 1200:-  (kontot enigt vad du köper).[br][br]Summan 1200:- skall sedan in på 22 på momsrappoten[br]                300:- in på 30[br]                300  in på 48  ihop med all annan 2641.[br] [br][br] [br][br]
26
Hm, så jag betalar alltid moms på tjänster?[br][br]Då blir det ju helt plötsligt en väldigt dyr tjänst.[br][br]Eller ska jag räkna bort moms ifrån tjänstens kostnad och ange den?[br][br]Det står inget nämnt om moms i räkningen.
2066
2
2614 och 2645 tar ut varandra och blir ett nollsummespel.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
26
Men jag ringde skatteverket och frågade och dom sa att jag skulle lägga till moms på summan? hur kan det bli ett nollsummespel då?
2066
2
Förutsatt att du har en verksamhet som är momsregistrerad är momsen aldrig en kostnad i företaget. Du betalar ju även moms om du handlar något i Sverige, och sedan drar du av denna (mot utgående moms, eller får tillbaka). Se Hans bokföringsexempel tidigare för varför det blir 0.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
26
Ah, japp. Jag tänkte ju helt galet! Ursäkta!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.