Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan

Hur göra på bästa sätt?


Vi har ett HB (butik) och försäljningen bokför vi mot mot försäljningskonton samt 1910 (kontant) och 1915 (kort). Detta för att kunna stämma av att både kortintäkter och kontantintäkter verkligen kommit in på kontot (kontater=regelbundna manuella kontantinsättningar, kort=automatiskt insatta varje dag).

Nu undrar jag följande:
Om man exempelvis upptäcker att tejpen är slut och springer ut och köper tejp, ska man då helst ta ur egen ficka och bokföra som egen insättning och sedan evetuellt ta ut motsvarande summa som eget uttag, eller kan man göra på annat sätt? Förutom att betala med kort då.
Kan man boka tejp-kvittot mot 5460 respektive 1910 om man tar kontanter ur den lilla handkassa (=typ 500 som vi har där ifall att) vi har? Eller blir det fel då?

Jag har under tiden (för att komma vidare i bokföringen) bokfört dessa typer av inköp där kontantbetalning gjorts med kontanter ur handkassan bokfört dessa (felaktigt) under 1940. Tänkte gå in och ändra alla dessa så att avstämningen sedan blir korrekt.

Förvirrad och vore tacksam för hjälp!
Nejdå, det är absolut inga problem att handla för företagets pengar (handkassa).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: