Senaste inläggen

Nu kastar jag mig till vargarna...

...nja, kanske inte.

Men jag tycker detta forum brukar vara ovärderligt när det gäller åsikter om allt som har med företagande att göra.

Skulle uppskatta kritik på http://www.variera.se, både design, logo, företagsidé och så vidare...fire away!

André

Kategori: Feedback

Verifikation för konto 1620

Hej

Jag säljer massage mot kontantförsäljning med kvitto som verifikation. Normalt bokför jag den ökade tillgången mot "1911 Huvudkassa". Nu har det hänt att jag kommit överens med kunden att fakturera istället. Men min tolkning är att det ändå inträffar en affärstransaktion i det ögonblick tjänsten utförs (det kan ta några dagar innan jag f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur lösa behov av demonstrationsexemplar? Sälja till sig själv?

Jag har lite funderingar på att bli återförsäljare till en leverantör som marknadsför en produkt för fritidshus. En tanke som slagit mig är att installera deras produkt i mitt eget fritidshus för att kunna visa potentiella kunder hur den fungerar. Går detta alls att lösa med enskild firma eller ska jag köpa produkterna privat av mig själv för att k...

Kategori: Allmänt

Garanti från grossisten

Hej alla. Nu har vi hamnat i en situation som jag tycker låter helt galet och måste då rådfråga Er mer kunniga.  🙂

Vi säljer datordelar mm och nu har en kunds nätagg gått sönder. Det är 36 månaders garanti och han har månaden ut att få den utbytt. Men nu säger våran grossist såhär: "Produkten är köpt 8/8 -06 av oss enligt order/fakturanu...

Kategori: Inköp

Bokföring av maskinkostnader?

Hej!
Jag driver en byggfirma och till vissa jobb hyr jag in maskiner/lift/ställning för att kunna utföra tjänsten. Kostnaden för detta betalas i slutändan av kunden och på fakturan till kund specificeras hyran som maskinkostnad. Frågan är hur jag ska bokföra detta. Jag undrar både över bokföringen av leverantörsfakturan och kundfakturan.

Kombinations Butik???

Hejsan!
Jag ska starta en butik inom Tv-Spels/Film Branschen.

Men jag funderar på och kombinera det med något annat också.

Så jag undrar om det är någon som har nåt tips på vad man skulle kunna kombinera med?

Mottager gärna förslag...

Kategori: Affärsidéer

Telefonförsäljning - Intresseväckare /bemöta invändningar?

Jobbar idag som telesäljare av telefonabonnemang för fast telefoni. säljer b2b, oftast till mindre företag. 1-9 anställda skulle jag säga vi riktar in oss på. Produkten i sig är egentligen inte svårsåld: fördel billigare än de flesta andra operatörer, största konkurrent är isåfall IP-telefoni samt väldigt konservativa telia-användare.

Efter...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Godkänt enligt marknadsföringslagen?

Jag har fundering på att använda en fras som jag inte är bombsäker får användas.
Till www.spelexperten.com vill jag använda "Sveriges bredaste spelutbud?"
Observera frågetecknet.

Får jag göra såhär, använda frasen som en fråga, kringgår man reglerna angående marknadföringen då?

Tv-Spels branschen???

Hejsan.
Har lite frågor om någon har erfarenhet inom Tv-Spels branschen???

Vad det gäller försäljning. Hur mycket säljer kan man räkna med att sälja ungefär?
Och med vilka marginaler har ni erfarit???

Tacksam för tips.

Bokföra ett inköp med egna pengar i handelsbolag

Hejsan.....denna fråga kan ha svarats förrut men jag kunde inte hitta någon svars som besvarade  frågan riktigt.

Jag/vi har gjort inköp med egna pengar till företaget då det ännu inte finns några pengar på företagskonto.
Vid bokföringen uppstår det problem om hur vi skall bokföra detta inköp, så stt vi kan få tillbaka våra pengar när det...

Lättare att sälja B2P än B2B?

Jag undrar rent generellt om det är lättare att sälja till privatpersoner än till företag?

FEEDBACK Laga själv restaurang

Hej alla, glad att ni tittar in...

Jo, Jag vet att det finns många restauranger som nischar sig genom att laga maten mitt framför kunden. Och maten som råa plockade av kunden själv. Det sitter bra på väldigt många kunder, så länge med att Restaurang är ju en restaurang=Service.

Men vad tycker ni om en restaurang designat så att varj...

Ett Community till salu

Ett helt färdigtställt Community med idag närmare 600 medlemmar och bra trafik säljes pga familjeskäl.

Communityt har en snygg, användarvänlig design, ett redan etablerat namn inom bloggvärlden och stora möjligheter att avancera med rätt personer bakom sig.

Communityt innehåller idag:
Startsida
Forum, välbesökt och aktivt
Med...

Kategori: Till salu

Verksamhetsbeskrivning AB

Hej på er,

Jag startar i dagarna upp ett AB och ska bedriva handel över internet. Jag vet dock inte exakt vilka varor jag kommer att sälja och det kan säkert ändras under resans gång. Hur specifik måste man vara i sin verksamhetsbeskrivning? Kan man skriva upp olika saker i verksamhetsbeskrivningen?

Är det något annat listigt man bör...

e-handel textil?

Hej allihop,

Jag funderar på en e-butik inom textil. Vad tror ni om internetförsäljning av exempelvis sängkläder och gardiner? Finns det något att hämta här och vad bör man tänka på? Svenska eller utländska leverantörer?

Mackan

Bokföra bilinredning

Hej!

Jag ska bokföra en faktura som avser serviceinredning till en firmabil.
Bilen är leasad. Serviceinredningen är monterad separat och fakturerad för sig samt betald hela beloppet på en gång.

Hur skall detta bokföras? Bör ju bli någon form av inventarie?
Hur gör man den dagen byter leasingbil? Inredningen kommer då att medfö...

Starta upp eget på 10-14 dagar

Jag har hemsida, potentiella kunder Osv.. Kan jag starta upp fort fort...?
Kan ta allt som det kommer bara jag får in pengarna till företagskontot.

Tack på förhand  ;D

Kategori: Off Topic

24

Jag håller på att planera start av en ny verksamhet som kommer att sälja xxx (inte porr alltså, jag kan inte nämna det än bara!) dygnet runt (både på nätet och IRL).

Jag har lite problem med att bestämma mitt huvudsakliga firmanamn (och domännamn), så en teoretisk fråga utan att avslöja vad det är för bransch (har inte reggat domänna...

Kategori: E-handel

Mässor?

Vet inte om detta är rätt forumsdel att posta i men försöker iaf.

Har läst lite både här och på andra forum att man på olika mässor världen över kan hitta nya spännande produkter som inte finns i Sverige och på så sätt skapa sig en liten importverksamhet. Det jag undrar är om någon insatt person kan ge tips på vilka mässor man kan besöka? Sk...

hur får man tag i kapital!?

Hej!

Undrar hur människor får tag i kapital att kunna satsa i verksamheter? Sitter i den situationen att en butik i mitt närområde är till försäljning då ägaren inte orkar/pension längre butiken har funnits i över 60 år varav nuvarande ägare varit med i 40, alltså butiken går runt med ganska gott resultat och är i en bransch som intresserar...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag