Senast uppdaterad för 16 år sedan

Frågor om import av frukter

Hejsan!

Jag har några frågor om import av frukter:

* Vad är det som behövs för att få importera frukter till Sverige? Måste man ha ett speciellt tillstånd för det? Om ja, hur kan man skaffa det?

* Det finns ett företag som ägs delvis av Holländare, som importerar frukter till Holland utifrån EU. Räcker det att de produkter som dem importerar till Holland är godkända i Holland för att få de importera till Sverige också (som jag vet finns det väldigt många olika regler om livsmedel i EU)?

* Om jag vill bli en representant av det här företaget i Sverige, vilka krav ska jag uppfylla utifrån svenska regler?

* Var kan man hitta information om import av frukter till Sverige (hur mycket av varje frukt importeras från varje land, osv.).
Vem hade du tänkt skulle vara köparen av dessa frukter,[br]som du i så fall skulle importera till Sverige?
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Checka in Jordbruksverket som har hand om detta på[br][url=http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/vaxtinspektionen/kvalitetskontrollfruktgront/importochexport.4.7502f61001ea08a0c7fff7401.html]http://www.sjv.se/amnesomraden/vaxtmiljovatten/vaxtinspektionen/kvalitetskontrollfruktgront/importochexport.4.7502f61001ea08a0c7fff7401.html[/url]
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=5745.msg27840#msg27840 date=1251697767][br]Vem hade du tänkt skulle vara köparen av dessa frukter,[br]som du i så fall skulle importera till Sverige?[br][/quote][br][br]Först och framst till stora kedjor som säljer livsmedel, men också till de företagen som tillverkar juice och liknande.[br][br]Det holländska företaget som jag pratade om, de producerar även fruktkoncentrat, som skulle kunna användas i juiceproduktion.[br][br]En annan fråga som jag har: vet ni om det finns någon marknad för hasselnötter i Sverige?[br]
Dom stora kedjorna importera frukten själva.[br]I de fall då man inte gör detta, sker uppköpen i Helsingborg, där hålls även[br]grönsaksauktionerna, som fastställer dagspriset för frukt och grönt.[br]Juicefabrikanterna är delägare i flera stora företag som sysslar med just Import.[br][br]Hasselnötter? Hör med Marabou - Deras helnöt är fantastiskt god.[br]Men även där så importerar man själva.[br]Ungefär så..[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=5745.msg27858#msg27858 date=1251753709][br]Dom stora kedjorna importera frukten själva.[br]I de fall då man inte gör detta, sker uppköpen i Helsingborg, där hålls även[br]grönsaksauktionerna, som fastställer dagspriset för frukt och grönt.[br]Juicefabrikanterna är delägare i flera stora företag som sysslar med just Import.[br][br]Hasselnötter? Hör med Marabou - Deras helnöt är fantastiskt god.[br]Men även där så importerar man själva.[br]Ungefär så..[br][br][/quote][br][br]Tack för information. Då verkar som att min affärsidé kommer inte att fungera.[br]
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: