Var ska jag börja?

1
Hej. Befinner mig i ett fruktansvärt kaos och går bara dag som natt i tankar, men kommer inte fram till något. Någon här kanske har erfarenhet och kan ge mig tips på var jag ska börja`?

För att göra historien kort. Jag var delägare i två bolag - aktiebolag. Det fanns 2 andra delägare. Det mesta administrativa skötte jag under förra året. Vi hade ca 4 anställda under förra året. Det ena AB:et köpte vi i maj förra året av en vän. På hösten hamnade jag på sjukhus och kunde inte kontrollera bolagen. När jag kom hem från sjukhuset i februari i år hade mina kompanjor stuckit. Jag trodde att dem hade skött bolagen, men det hade dem inte.

Det som mötte mig, trots att jag eg. inte fick ha med bolagen att göra då, för läkaren var kilovis med post. Inkassokrav, brev från fogden osv....

När jag blev inlagd på sjukhus brydde sig alltså inte dem andra två sig om bolagen. Dem anställda fick klara sig själva och sluta jobba, kontona tömdes på det som fanns, all försäljning slutade eftersom ingen hos oss levererade och ingen sålde.

I mars fick jag också veta att mina kompanjoner hade lämnat bolagen genom meddelande till bolagsverket.

I princip kände jag att detfår gå som det går. Sedan fick jag tillbaka lusten att försöka få igångbolagen. Kunder mm finns som är beredda att börja köpa igen och vi har ett lager på ca 700 tkr.

Det som håller tillbaka mig är att jag inte får ordning på ekonomin. Jag vet helt enkelt inte var jag ska börja. Det ena bolaget hade bokslut den 31 augusti föregående år. All bokföring för det året finns hos den tidigare ägaren. Bolagsverket ha naturligtvis påfört oss föseningsavgifter. Det finns ingen bokföring för hösten eller dett år. Hur ska jag kunna börja med den utan att ha tidigare siffror? Går det att bokföra ett bräkenskapsår separat och komplettera med tidigare uppgifter senare?

Vad gäller det andra bolaget så finns bokföring till oktoberförra året. Men jag kommerinte längre för jag komer inte åt våra kundfakturor från förra året...

på allt detta jagas vi av fogden, inkassobolag mm. Ska dock tilläggas att skulderna inte är särskilt stora.

Var ska jag böja? Tack på förhand för tips oc åd.
1165
16
Jag skulle sätta de där bolagen i konkurs, och försöka få fram egna slantar till att köpa loss inkråmet med varulager av konkursförvaltaren. Det är rätt så stor risk att du aldrig kommer ikapp med allt som försakats, och även om man betalat varenda räkning som man hittar så brukar det dyka upp nya krav hela tiden, som legat och väntat, eller som består av räntor och avgifter.[br][br]Jag har genom åren försökt hjälpa några vänner som hamnat snett på det, kanske inte riktigt lika galet som du, men det är svårt redan när det handlar om ett par månaders bokföring som är helt utan kontroll.
2361
49
När du lämnade företaget var det ok och när du var borta kaos. Om du väntar med en konkurs kan det stå dig dyrt och det är inte omöjligt att du får köpa det hela när det är över. Men det kan finnas pusselbitar som ändrar det hela som inte jag känner till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.