När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, är i startgroparna att starta eget tillsammans med en fd. kollega och nära vän. Jag har dessvärre skatteskuld på mig sedan innan så min fråga lyder: Kan jag stå med som ägare till 50% i papprena, göra bankärenden osv. trots min skattskuld eller får man ingen f skattsedel då?? värt att nämna är att min kollega har ett prickfritt förflutet och ordnad ekonomi sen urminnes tider... Jättetacksam för alla svar ni kan tänkas ha. Mvh. Kim
Ja, det är mer regel än undantag idag att man gör fullständiga kreditkollar på hela företagets ägargrupp vid åtminstone lite större affärer. Det betyder en personlig kreditupplysning för dig och din partner.[br][br]Du kan också få problem med kronofogden som vill mäta ut ett halvt företag för att täcka dina skulder.[br][br]GP hade rätt, den som är satt i skuld är icke fri.[br]
Märkligt att ingen ännu frågat, vad för företagsform rör det?[br][br]Med hänsyn till ovanstående fråga så vill jag bara beröra löst:[br][br]AB har ett eget juridiskt organisationsnummer och inte i sig kopplat till ditt personnummer således borde den företagsformen inte hindra att Aktiebolaget kan få ett F-skattebevis ställt på sitt organisationsnummer.[br][br]KF finner intresse i att du kan uppbära inkomst för att täcka dina eventuella skulder om sådana finns.[br][br]Under mina år i AB har jag inte märkt av någon kund som gjort fullständig kreditkoll på ägargruppen utöver verksamheten, men självklart kan det förekomma beroende på vad för typ av verksamhet man avser att bedriva.[br][br]Men vad man kan fråga sig är hur du haft ekonomi att anskaffat dig ett halvt värde i ett AB. Om detta nu är företagsformen.[br][br]Även HB har ett eget organisationsnummer men mer om detta vill jag låta vara osagt då jag besitter färre kunskaper därom.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]
[quote author=Mojo link=topic=5748.msg27879#msg27879 date=1251831906][br]Märkligt att ingen ännu frågat, vad för företagsform rör det?[br][br][/quote][br][br]Inte märkligt egentligen eftersom det i praktiken inte spelar någon roll vilken bolagsform det gäller.[br]Enskild firma är ju rätt självklart att man inte får F-skatt i när man har skatteskulder.[br]Ett HB är ju i sig inte skattskyldigt utan det ligger på delägarna. Bolaget har visserligen F-skattsedeln men samtidigt med att man söker den så ska delägarna ansöka om SA-skatt. Blir inte delägarna beviljad SA-skatt så kan inte bolaget få F-skatt.[br]I ett AB är det visserligen lite annorlunda men egentligen inte. Att en ägare har skatteskuld hindrar iofs inte att bolaget får F-skatt, men om den delägaren sitter i styrelsen eller har någon annan företagsledande position (vilket man ju egentligen per automatik har om man är en eller två ägare) så beviljas inte F-skatten till bolaget
jättetacksam att ni tagit er tid att svara även om jag hade hoppats på ett annat svar. Vi har kollat runt och bestämt oss för engelskt ltd med filial, målet är att starta ab inom två år... hade hoppats att man hade kunnat dela ägandet 50-50 så båda hade kunnat utföra allt inom bolaget såsom bankärenden, avtalstecknande osv. Men det bör väl funka även med generalfullmakt eller?! Återigen, jättetacksam för era svar..
Har brittisk MBA med inriktning på SME´s och arbetat med admin av Ltd sedan 1994, jobbar även med svenska bolagsformer. Så undrar du något om Brittiska (Engelska) Ltd så kan jag definitivt hjälpa dig.[br][br]Jag har i Sverige kontakt med Bolagsverket och försöker städa upp i det kaos som de oseriösa 'säljarna' av UK Ltd ställt till med i Sverige.[br][br]anthonybinder@yahoo.co.uk
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.