En fråga ang. driva företag trots skattskuld?

6
Hej, är i startgroparna att starta eget tillsammans med en fd. kollega och nära vän. Jag har dessvärre skatteskuld på mig sedan innan så min fråga lyder: Kan jag stå med som ägare till 50% i papprena, göra bankärenden osv. trots min skattskuld eller får man ingen f skattsedel då?? värt att nämna är att min kollega har ett prickfritt förflutet och ordnad ekonomi sen urminnes tider... Jättetacksam för alla svar ni kan tänkas ha. Mvh. Kim
2360
49
Förmodligen får du problem, men det bästa är att få skriftligt från skv och kronofogde för avbetalningsplan eller avvakta tills det stryks.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
även om jag bara äger 50% och den andra delägaren har ordnad ekonomi?
1165
16
Ja, det är mer regel än undantag idag att man gör fullständiga kreditkollar på hela företagets ägargrupp vid åtminstone lite större affärer. Det betyder en personlig kreditupplysning för dig och din partner.[br][br]Du kan också få problem med kronofogden som vill mäta ut ett halvt företag för att täcka dina skulder.[br][br]GP hade rätt, den som är satt i skuld är icke fri.[br]
6
skit också, med andra ord är det bättre att inte äga något och använda sig av fullmakt?! tack för era svar...
758
9
Kronofogden kan inte mäta ut ur halva företaget. 8)[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
1616
6
Märkligt att ingen ännu frågat, vad för företagsform rör det?[br][br]Med hänsyn till ovanstående fråga så vill jag bara beröra löst:[br][br]AB har ett eget juridiskt organisationsnummer och inte i sig kopplat till ditt personnummer således borde den företagsformen inte hindra att Aktiebolaget kan få ett F-skattebevis ställt på sitt organisationsnummer.[br][br]KF finner intresse i att du kan uppbära inkomst för att täcka dina eventuella skulder om sådana finns.[br][br]Under mina år i AB har jag inte märkt av någon kund som gjort fullständig kreditkoll på ägargruppen utöver verksamheten, men självklart kan det förekomma beroende på vad för typ av verksamhet man avser att bedriva.[br][br]Men vad man kan fråga sig är hur du haft ekonomi att anskaffat dig ett halvt värde i ett AB. Om detta nu är företagsformen.[br][br]Även HB har ett eget organisationsnummer men mer om detta vill jag låta vara osagt då jag besitter färre kunskaper därom.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]
Må väl!
720
3
[quote author=Mojo link=topic=5748.msg27879#msg27879 date=1251831906][br]Märkligt att ingen ännu frågat, vad för företagsform rör det?[br][br][/quote][br][br]Inte märkligt egentligen eftersom det i praktiken inte spelar någon roll vilken bolagsform det gäller.[br]Enskild firma är ju rätt självklart att man inte får F-skatt i när man har skatteskulder.[br]Ett HB är ju i sig inte skattskyldigt utan det ligger på delägarna. Bolaget har visserligen F-skattsedeln men samtidigt med att man söker den så ska delägarna ansöka om SA-skatt. Blir inte delägarna beviljad SA-skatt så kan inte bolaget få F-skatt.[br]I ett AB är det visserligen lite annorlunda men egentligen inte. Att en ägare har skatteskuld hindrar iofs inte att bolaget får F-skatt, men om den delägaren sitter i styrelsen eller har någon annan företagsledande position (vilket man ju egentligen per automatik har om man är en eller två ägare) så beviljas inte F-skatten till bolaget
1616
6
Tack Redkon, jag hade hoppats du skulle svara i tråden eftersom detta ämne är mer ditt än mitt :) . Hoppas livefast finner nytta av informationen här.
Må väl!
6
jättetacksam att ni tagit er tid att svara även om jag hade hoppats på ett annat svar. Vi har kollat runt och bestämt oss för engelskt ltd med filial, målet är att starta ab inom två år... hade hoppats att man hade kunnat dela ägandet 50-50 så båda hade kunnat utföra allt inom bolaget såsom bankärenden, avtalstecknande osv. Men det bör väl funka även med generalfullmakt eller?! Återigen, jättetacksam för era svar..
13
Har brittisk MBA med inriktning på SME´s och arbetat med admin av Ltd sedan 1994, jobbar även med svenska bolagsformer. Så undrar du något om Brittiska (Engelska) Ltd så kan jag definitivt hjälpa dig.[br][br]Jag har i Sverige kontakt med Bolagsverket och försöker städa upp i det kaos som de oseriösa 'säljarna' av UK Ltd ställt till med i Sverige.[br][br]anthonybinder@yahoo.co.uk

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.