Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Du kan också få problem med kronofogden som vill mäta ut ett halvt företag för att täcka dina skulder.
GP hade rätt, den som är satt i skuld är icke fri.
Med hänsyn till ovanstående fråga så vill jag bara beröra löst:
AB har ett eget juridiskt organisationsnummer och inte i sig kopplat till ditt personnummer således borde den företagsformen inte hindra att Aktiebolaget kan få ett F-skattebevis ställt på sitt organisationsnummer.
KF finner intresse i att du kan uppbära inkomst för att täcka dina eventuella skulder om sådana finns.
Under mina år i AB har jag inte märkt av någon kund som gjort fullständig kreditkoll på ägargruppen utöver verksamheten, men självklart kan det förekomma beroende på vad för typ av verksamhet man avser att bedriva.
Men vad man kan fråga sig är hur du haft ekonomi att anskaffat dig ett halvt värde i ett AB. Om detta nu är företagsformen.
Även HB har ett eget organisationsnummer men mer om detta vill jag låta vara osagt då jag besitter färre kunskaper därom.
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Märkligt att ingen ännu frågat, vad för företagsform rör det?
[/quote]
Inte märkligt egentligen eftersom det i praktiken inte spelar någon roll vilken bolagsform det gäller.
Enskild firma är ju rätt självklart att man inte får F-skatt i när man har skatteskulder.
Ett HB är ju i sig inte skattskyldigt utan det ligger på delägarna. Bolaget har visserligen F-skattsedeln men samtidigt med att man söker den så ska delägarna ansöka om SA-skatt. Blir inte delägarna beviljad SA-skatt så kan inte bolaget få F-skatt.
I ett AB är det visserligen lite annorlunda men egentligen inte. Att en ägare har skatteskuld hindrar iofs inte att bolaget får F-skatt, men om den delägaren sitter i styrelsen eller har någon annan företagsledande position (vilket man ju egentligen per automatik har om man är en eller två ägare) så beviljas inte F-skatten till bolaget
Jag har i Sverige kontakt med Bolagsverket och försöker städa upp i det kaos som de oseriösa 'säljarna' av UK Ltd ställt till med i Sverige.
anthonybinder@yahoo.co.uk