Senaste inläggen

Vinsten efter såld tjänst!

Hej!

Har en tanke på att starta eget, som många andra här inne.

Min fråga är:

Om jag köper en tjänst för 20 000 kr + moms 25 % = 25 000 kr

Intäkten på det som jag har såldt, är 100 000 kr.

Alltså, efter det att jag har 75 000 kvar. Om jag inte vill röra dessa pengar, utan om jag låter pengarna stå kvar i bolaget,...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skatta för reklam på datorskärmar?

Hej!

Om en datorskärm tex. sitter på ICA Maxi och gör reklam för tex. Arla. På skärmen är arlas logo och lite om deras produkter.

Skattar man på det? Om inte, varför?

Var ska jag börja?

Hej. Befinner mig i ett fruktansvärt kaos och går bara dag som natt i tankar, men kommer inte fram till något. Någon här kanske har erfarenhet och kan ge mig tips på var jag ska börja`?

För att göra historien kort. Jag var delägare i två bolag - aktiebolag. Det fanns 2 andra delägare. Det mesta administrativa skötte jag under förra året. Vi...

bilfirma

Hej.
Har några frågor. Äger idag ett vilande AB. För att få ut mina pengar ur bolaget hade jag tänkt ta utdelning under de närmaste fem åren. Nu har jag börjat tänka om.
Då jag har ett brinnande bilintresse och gjort endel lyckade bilaffärer privat funderar jag på att ev starta en liten bilfirma.
Vad behövs och hur kommer jag igång? Får...

Kategori: Affärsidéer

Inrikes endagstraktamente

Vilka regler gäller för att få ersättning för inrikes endagstraktamente på 210 SEK (ingen reduktion för frukost, lunch eller middag)?

Gäller det ett visst antal timmar mellan vissa klockslag?
Är det skatteavdrag på detta?
Ska moms läggas på vid fakturering?

Säljes: Pokermannen.se & Pokerdomäner

Beskrivning:

Försäljningsobjektet är ett etablerat företag inom poker- och speltillbehörsbranchen med försäljning via internet. I dagsläget ligger huvuddomänen bland de sex högsta träffarna på google avseende ca 15-20 st pokerrelaterade sökord, varav hälften är bland de tre högsta. Försäljningen sker helst som inkråm och görs på grund utav t...

Kategori: Till salu

Bokföring av skattefri milersättning

Jag är delägare i ett handelsbolag. Vi vill ta ut den skattefria delen av milersättningen. Jag vill helst använda konton 7331 (skattefri milersättning), 2010 (eget kapital) och 1940 (bank). Hur konterar jag detta?

Intuitivt skulle jag kontera såhär om jag kört 10mil:

K 2010 185
D 7331 185

Alltså öka mitt eget kapital i föret...

Två frågor om sökmotoroptimering

Hej Hej!

Jag driver en butik på nätet med babykläder och undrar lite om sökmotoroptimering.

Det är många företag som ringer och vill sälja sökmotoroptimerings tjänster, det brukar kosta en hel del och jag har hört att man ska vara väldigt försiktig när det gäller de företagen. Så ja undrar är det någon som har köpt en sån tjänst och h...

Kategori: E-handel

statlig inkomstskatt??

en liten fråga ang statlig inkomstskatt 2009

betalar jag 20 procent  endast på beloppet över brytgränsen plus kommunalskatten förstås.. om jag tjänar 400000:- så betalar jag kommunal o statlig skatt på dom 20000:-  som ligger över brytgränsen???

jag vart lite osäker tyckte inte det var helt glasklart på skvs hemsida

Starta klädmärke - Ifrån idé till produkt i butik?

Hejsan alla glada! 🙂
(och alla ledsna är mer än välkommna att skicka ett PM om ni vill ha någon att snacka med!  🙂)

Skall försöka hålla detta så kortfattat men informativt som möjligt.

Jag och min goda vän har äntligen bestämt oss för att vi skall göra det vi länge har velat att göra - att starta vårat egna klädmärke.
V...

Bygge av ett lager.

Vet ej om jag skriver i rätt tråd. hittade ingen lämplig avdelning till denna fråga.
Det är så att vi har växt lite och får inte plats i vår gillestuga längre,
Så vi har betsämmt oss för att bygga en friggebod som vi lägger alla våra prylar från garaget i och sen bygger om garage och en del av botten våningen till ett lager.
NU har vi börj...

Kategori: Allmänt

Grossister och leverans till kund - Hjälp!

Hej!

Jag skulle vilja dra igång en webbshop och testa att sälja något över nätet. Har någon tips på grossister, leverantörer etc. som man kan köpa av för att sen direkt skicka till kund? Eller finns det grossister som skickar direkt till kund? Hur hittar man grossister, hur går man tillväga?

Tack för all hjälp!

mvh
Nicklas

Kategori: E-handel

Webbförsäljning och frakt?

Hejsan!
Jag tänker starta webbförsäljning, alltså att jag ska sälja produkter över nätet. Min fråga är vad bör jag tänka på innan jag gör detta?
Hur funkar frakten?
Hur kommer jag överens med banken  så att man kan betala med kreditkort direkt genom nätet?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Partner till unik, vattentät affärside sökes!

Jag har en affärsidé som efter en del efterforskningar visat sig vara unik.
Mina efterforskningar har även visat att det finns ett behov på marknaden idag för detta.
Detta är en administrativ affärsidé!!

Jag söker dig som är:

*Framåt
*Possitiv
*Gillar utmaningar

Kategori: Söker/eftersöker

Starta och Driva företag? Läs det här...

Funderar du på att starta och driva ett företag?

För 3 år sedan var jag ivrig att bli egen, jag var övertygad om att lyckas. Kämpade på i 2 år och det gick helt ok. Sen nu när Krisen slog till så hände det saker...

Villkoren ändrades, konkurrensen ökade och ledde till att lönsamheten försämrades.

Såklart drar man i nöd...

Ska starta, behöver bara några svar.

Hejsan.
Det är så att jag har hela affärsiden klar och färdig. Jag har bara ett fåtal frågor?
Vart och hur ska jag registrera mitt företag? Ett handelsbolag i detta fall?
Vid vilken summa behöver jag börja betala skatt? Hade för mig att det var 18000
och en fråga som jag är säker tror jag vet svaret på men som jag vill ändå vara säker p...

Kategori: Affärsplanen

Marknadsföring av sällskapsspel - tips

Hej alla företagare,
Vi driver ett företag som tillverkar och säljer sällskapsspel. I dagsläget har vi ett spel på marknaden och senare i år släpper vi vårt nästa.

Vi håller just nu på att fundera på hur vi kan marknadsföra spelen och försöker att hitta nya försäljningskanaler.

Har ni några bra ideer på hur vi kan marknadsföra säll...

Privata lektioner

Jag är en kvinna runt 40 år och utbildad civilingenjör. Jag har bott i Sverige i drygt tio år men kommer ursprungligen från Albanien, ett litet land vid medelhavet. I mitt hemland så jobbade jag som civilingenjör, men efter att jag och min familj kom till Sverige så hittade jag ingen möjlighet att jobba inom mitt yrke.

Men även fast jag är...

Varför pratar många om "Vi"?

Jag har läst en mängd olika företagsbeskrivningar, oftast på nätet, och det har slagit mig hur många som beskriver sitt företag som "vi".

"Vi har som mål att...", "Vi arbetar med ett brett utbud av...", vi,vi, vi...

Jag får dock ofta känslan av att företaget består av en enda person och att man skriver "vi" för att låta större än man...

Hjälp med företagsnamn till nystartat bolag

Hej, jag har bestämt mig för att starta ett bolag som kommer syssla med följande;

Utbildning i navigation, båtkunskap, framförande av båt osv på konslult basis.
Båtcharter
Uthyrning av mig själv som skeppare/förare till andra bolag.

Dock så vill jag inte vara helt låst till detta heller i företagsnamnet då man inte vet om verk...