Senaste inläggen

När börja bokföra?

Det här kan låta som en lite löjlig sak att fråga, men när ska man börja bokföra?
Är det registreringsdatumet jag får från Skatteverket som gäller som "första företagaredag"?

Tack på förhand =)

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bolagsform för informationssida?

Ska starta ett nytt företag och har funderat lite fram och tillbaka på vilken företagsform som är lämpligast för mig, men skulle gärna få lite input från er.

Det handlar om en informationssida med sökbar databas. Jag kommer att ha månatliga utgifter på ca 16.000 och uppskattar annonsintäkter till ca 30.000/månad. Utöver det kommer jag betala...

Starting AB - Questions

Hey guys,

Hope you don't mind I'm writing this in english. My swedish is not that good yet.

I have a tax question about having an AB:

Say I invoice 500.000 SEK. Which would be my incoming money.
Say I spend 200.000 SEK.

That would mean my earnings, before I pay myself lön, is 300.000 SEK.

I have read...

Starta en till firma

Hej!

Jag är delägare i ett handelsbolag som en bisyssla till mitt ordinarie arbete (anställd). Nu har jag planer att starta en enkild firma. Då kommer det genast 2 frågor.

1. Jag har hört att när man startar en firma så nollställs kreditvärdigheten och att detta då kommer påverka mitt handelsbolag. Stämmer detta?

2. Jag har tä...

Använda egna bostaden som lokal i företaget?

Hej alla!
Jag är ny här och har många funderingar eftersom jag står i startgroparna att starta ett eget företag inom närmsta månaden.

Mitt företag kommer att ha flera "grenar" inom service varav ett blir pedagogisk omsorg (hette förut privat dagbarnvårdare).

Denna verksamhet håller till i mitt hem och jag undrar hur man räknar på...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Elinstallatör söker företagsnamn

Önskar förslag på företagsnamn för elinstallationsföretag

Tack!

Kategori: Feedback

Privatkonto eller Företagskonto

Hej igen!

Jag har en enskild firma och lite frågor kring bankkonton.

Jag har idag två privatkonton, ett som är mitt vanliga och sedan ett extra som är mitt "Företagskonto". Anledningen till detta är att jag redan hade ett extra privatkonto som inte användes så jag tänkte att jag kunde använda detta som mitt "Företagskonto".

Det...

Lönsamt att var hantverkare?

Är det lönsamt att vara egen?

Jag räknar med att ha 40tim fakturerbar tid/vecka
Men vill ändå räkna lite lågt på tim.

35 tim 375kr/h exkl moms

150kr/exkl moms servicebil /kund och dag

Kontor i byggnad vid hemmet.

kostnad för servicebil ca 2500kr/mån

Kostnader för drivmedel?

Div övr kostnader?
<...

Kategori: Affärsidéer

Anställa bekanta och familj...

Man hör ofta att man inte ska anställa bekanta och familj. Jag har aldrig förstått varför man inte ska göra det. Det är som ett mantra som går utan att förklaras. Man kan ju inte begära att bekanta ska vara perfekta när många anställda långtifrån är det. Samtidigt finns det mängder av fina familjeföretag här i landet som fungerar utmärkt.

Ha...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Finns det någon nackdel med flera konton?

Tjena

Jag driver en webbsida och får in lite pengar på annonsering. Jag får dock även in en del via donationer som räknas som en vanlig intäkt och ska beskattas således.
Först tänkte jag bara lägga allt på Konto 3010 - Försäljning men tänkte om sedan och skapade två nya konton:

3010 - Försäljning - R1 - 05
3011 - Försäljning av...

Avdrag för utbildning, Hur?

Hej!!

Det är så att jag kommer studera på distans för att starta eget inom mitt yrke (elinstallatör)

Har sedan tidigare en FA-skatt som jag ej andvänt på några år.

Fråga?

Utbildningen kostar 40000kr som jag lånar på mig privat, kan jag i efterhand lägga in den i firman för att dra av när jag är igång med mitt egna?

Importverksamhet - S&#228;lja till &#229;terf&#246;rs&#228;ljare

Jag har en liten idé som jag tänkte ni skulle få kritisera. Jag har hittat en del intressanta produkter i Hong Kong som jag tror kan sälja bra i Sverige. Det handlar om högtalare som kan kopplas till iPod, iPhone, datorer, och mobiltelefoner bl. a.

Jag skulle kunna erbjuda återförsäljare marginaler mel...

Kategori: Affärsidéer

Herrklädesbranchen försäljning

Har lite planer på att importera herrkläder (skjortor/slipsar/etc) tillverkade i Asien. Tanken är att skapa ett helt nytt märke för den europeiska marknaden och börja så smått i Sverige. Budgeten för marknadsföring och annonsering är rätt begränsad i början.

Har ganska dålig kunskap om klädbranchen så all hjälp/kontakter är av värde. Vad är...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ladda ner färdiga kontoplaner

Tjena

Kan man ladda ner färdiga kontoplaner någonstans med de vanligaste kontona man behöver?

Linus

Uppsägning av försäljningsavtal inkl hyresrätt-

Driver en bensinstation och har nu blivit uppsagd till nyförhandling av hyra och försäljningsavtal,nu är min fråga om jag inte vill utan fortsätta med det avtal jag har idag,kan Bensinbolaget kasta ut mig från stationen utan problem?kan tillägga att jag har haft stationen i 23 år och betalt min omsättningsbaserade hyra prickfritt,kan också tillägga...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Community sida?

Hej har precis fått en idé om en "community" sida som mer handlar om att styra ihop främmande människor i verkliga livet. Den är helt nykläckt och jag skulle behöva lite råd från er med erfarenhet.

Vad kan det tänkas kosta att köpa en sådan hemsida?
Hur tjänar man egentligen pengar?
Vad bör jag tänkta på då jag inte har någon erfarenhe...

Kategori: E-handel

Vart får man statestik på rätt kundgrupp ?

Hej,
Har tänkt att skicka lite brevreklam (post) till allmänheten, dock är jag lite skeptisk då jag inte har någon aning om de område jag tänkt skicka till är den kundgrupp jag letar efter.

Vart får man tag i sådan statistik ?

Som vanligt tack! :blink

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Marknadsundersökning (2min) - Webbshop

[size=14pt]Hej![/size]

[size=12pt]IntroduceIT Reklambyrå[/size] skall påbörja sitt arbete med att göra en [color=red]webbshop[/color] tillsammans med en samarbetspartner.

Vi vill därför ta del av Era åsikter genom att ställa fem frågor. Givetvis vore vi väldigt tacksamma om just du hade kunnat avsätta 1-2 min till denna enkät....

Kategori: E-handel

Väg för att sälja tjänster

Hej,

Jag ska sälja tjänster.

Jag ska anlita främst studerande (4/5 stycken) . De ska utföra tjänster för privata hos privata själv för de flesta.

Jag är själv studerande.

Hur ska jag gå tillväga?

Kategori: Allmänt

Behöver Hjälp

Hej alla,

Jag är ny här och tänkte höra med er om någon har ett bra förslag på hur jag ska förbättra min situation.

Idag så har jag en enskild firma som jag driver på min fritid. Jag tjänar ganska bra allt rullar på. I mitt företag så har jag mycket lite utgifter eftersom det är min tid som omvandlas till pengar, ungeför som en konsul...