kalkyler

10
Hej!

Jag gör några kalkyler för att få bättre koll på mina kostnader, prissättning, marginal, vinst, osv. När det gäller mina kostnader ska jag beräkna in förändring av lager? T ex i en divisionskalkyl ska mina totala kostnader inkludera förändring av lager, 4900? Också när jag beräknar marginalen (skillnaden mellan försäljningsintäkt och varukostnad) är denna förändring av lager en del av varukostnad?  Ja, jag förstår inte mig på denna förändring av lager ???
49
Det blir svårt att räkna ut KSV om du inte räknar lager.
10
KSV?
1324
4
[quote author=lea link=topic=5731.msg27836#msg27836 date=1251666604][br]KSV?[br][/quote][br][br]Kostnad sålda varor[br][br]
10
Ok, kostnad på sålda varor- vad menar du med detta? Är inte detta samma sak som förändring av lager i min resultat räkning? Menar du att [i]förändring av lager[/i] [b]ska[/b] inkluderas in mina [i]totala kostnader[/i]/ att det är en del av mina totala kostnader när jag ska göra en divisionskalkyl? [br][br]och är [i]förändring av lager[/i] en del av [i]varukostnad[/i] när jag räknar ut min [i]marginal[/i]? Jag är ganska säker på att det inte ska räknas in när jag beräknar min [i]marginal[/i], eller?
720
3
Hur du ska ta hänsyn till lagerförändringen beror ju på var du hämtar din information om kostnaderna ifrån och vad du vill ha ut.[br]Vill du veta en periods varukostnad och räknar ut det genom att multiplicera antal sålda enheter med inköpspriset så tar du inte häsyn till någon lagerförändring. Plockar du värdet från bokföringens konto för varuinöp så måste du naturligtvis ta hänsyn till lagerförändringen  eftersom inköpen i sig inte säger något om hur mycket du förbrukat. Samtidigt, om du bokför inköpen  via lager och tar upp kostaden i samband med försäljningen så ska du bara använda kontot för varuinöp eftersom inga inköp till lagret påverkat resultaträkningen[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.