Franchising - Märklig grej?

2
Mors!

Jag har fått en lite lösryckt fundering beträffande att starta eget. Det skulle isåfall gå ut på att sälja en produkt från ett företag som inte finns i Sverige, eller som jag överhuvudtaget aldrig haft kontakt med. Lyckades precis ta reda på att det kallas för Franchising och det var en sak jag slogs av direkt. En sak som kändes både befängd och självklar på samma gång.

Hur kommer det sig att jag måste betala en avgift till Franchisegivaren för att sälja hans produkt i mitt land? Visst. Jag kommer att tjäna pengar på hans produkt men det kommer väl även han att göra? Jag menar, företaget kommer väl att få minst 50 % (eller kanske ännu mer) av den försäljning jag står för här i mitt land? Eller har jag fått det om bakfoten?

För jag företällde mig att jag liksom skötte företagets "filial" här i Sverige, men att företaget då givetvis finansierade detta, eftersom företaget ändå kommer göra en stor vinst på det? Det är ju jag som säljer grejerna åt dem. Det enda jag kräver är "lite lön" för mödan.

Det kan säkert låta idiotiskt i ett par erfarna öron men det här var min första reaktion på "Franchising" som jag uppfattade det. Men vad kallas det annars, när det stora företaget finansierar sin filial i ett annat land? För om jag bara kommer med en tillräckligt bra motivering bör det väl inte vara en omöjlighet för företaget att ställa upp på detta? Eller är det?

Tacksam för svar!
720
3
[quote author=korvmojare link=topic=5747.msg27847#msg27847 date=1251729864][br][br]Men vad kallas det annars, när det stora företaget finansierar sin filial i ett annat land? För om jag bara kommer med en tillräckligt bra motivering bör det väl inte vara en omöjlighet för företaget att ställa upp på detta? Eller är det?[br][br][/quote][br][br][br]Det kallas att man gör en utlandsetablering där man öppnar kontor och anställer folk som arbetar.[br]Franchising är något helt annat. Det innebär att flera företag säljer/marknadsför sina varor eller tjänster under ett gemensamt varumärke (franshistagare), där man får rätten att göra det genom att betala en avgift till den som äger varumärket (franchisgivare). Givaren står då för all gemensam marknasföring, du som tagare ska se till att vårda varumärket och följa de regler som givaren ställer upp för hur butiken ska se ut, var varorna ska köpas, vad priset ska vara, när du ska ha öppet, hur personalen ska vara klädd, vilket sortiment du ska ha osv.[br][br]Det "bästa" exemplet är väl McDonals, inte vet du vad företaget heter som driver matstället närmast dig och inte säger du att du ska gå till "Mat XX" för att handla utan du tänker på det som McDonalds.  [br]
2
Se där![br][br]Tack ska du ha. Då var min uppfattning fel. :)[br][br]Det här med utlandsetablering, vilket verkar vara vad jag är inne på, är det vanligt förekommande? Hur stor kan chansen vara att företaget går med på det, om man kommer med en bra motivering. Vi är nämligen ett gäng arbetslediga med god områdeskompetens som funderar om det här kunde vara något för oss. Frågan är väl bara om det överhuvudtaget känns möjligt. Kan företag gå med på sådant här?[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.