Senaste inläggen

Gammal lokalhyra

rtfm Hur många år tilbaks kan man kräva obetald lokalhyra och vilka regler finns där? rtfm

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Är detta sant angående kapital?

Hej,

Jag har aldrig själv jagat kapital, endast varit företagare på konsult-basis, men som det ser ut så kan det komma att bli ändring på det inom en snar framtid. Av den anledningen har jag läst mycket i detta forum ang. just kapital och anskaffning av det.
Detta har inte varit någon nöjesläsning. Om jag ska summera intrycken från inläg...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Artistskatt ???

Jag undrar vad jag ska betala i skatt på mina gager från mina uppträden.
Artistskatten ska vara mindre om jag inte hört helt fel

Hörde någonstans att jag INTE räknas som artist då jag inte håller på med musik, uppträder som trollkarl

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Fakturera upp till 5000 kunder

Hej!

1. Utan tidigare erfarenhet, kan man klara av att fakturera upp till 5000 kunder på egen hand? (Faktureringen kommer ske antingen var 3e eller var 6e månad).

2. Faktureringsprogram som tex. Visma Fakturering, vad exakt är det dom hjälper mig med? (Läst beskrivningen till programmet men den säger inte så mycket)

3. Om man...

Finns du programmerare/designer?

Vill bara börja med o säga att jag tycker det är underbart att det finns såna här forum.

Jag är en väldigt driven kille som redan idag driver ett företag.
Är ganska grön på området men det går väldigt bra, det är så att jag får nya idéer hela tiden som inriktar sig på webben där jag i princip bara kan göra en enkel hemsida. Så jag skulle...

Kategori: Söker/eftersöker

Avdrag

Hej

Två frågor. om någonting är avdragsgillt, hur ser beräkningen ut för det i praktiken.

Finns det någon lista som man kan tillhandahålla för allt som är avdragsgillt-

Tack på förhand!

vh

Bokföra sponsring av vara

Hej!

Vi har sponsrat ett forum med en vara vi säljer och som motprestation fick vi synas på en tillställning de hade. Varan är inköpt av en svensk leverantör med 25 % moms. 2641 och 4010 har konterats när den köptes in. Varans utpris är 179 kr inkl 25% moms och vårt inköpspris var 90 kr plus moms.

Hur bör jag bokföra detta?

K...

Ändra företagsform från AB till enskild firma

Jag driver idag två bolag av helt olika karaktär. Ett konsultbolag som enskild firma och ett bolag med presenter och event i AB-form. Jag startade den sistnämnda som AB för att jag ville ge mig själv en större säkerhet, men det har ju visat sig att den största posten, banklånen, är fredade från bolagsskyddet och jag är ändå personligt betalningssky...

Bästa betalplanen?

Hej!

Jag skall sälja en produkt för c.a 12 000 kronor till företag i sverige. Jag har en marknad på c.a 5000 företag. Produkten består av 1 dator och 1 väldigt speciellt program. Programmet kommer uppdateras c.a var 6e månad. Tanken är att kunden får datorn vid köpet, men programmet kommer vi alltid att äga.

Företagen jag riktar mig m...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vad kostar ett fakturerings/bokföringsprogram?

Hej!

Vad får man räkna med att lägga ut för ett bra faktureringsprogram?
Och hur mycket c.a för ett bokföringsprogram?

MVH
Hansen

12 000 kronor mycket för en frisörsalong?

Hej!

Skall sälja en produkt till frisörsalonger. Produkten skall säljas för 12 000 kronor.

För den vanliga frisörsalongen med 2-3 anställda, tror ni detta är en svår summa för dom att skrapa ihop?

Givetvis beror det på produkten och andra omständigheter, men se bort från det.

Kategori: Allmänt

Vem skriver alla avtal?

Hej!

Är mitt i planeringen och uppbyggnaden av mitt företag just nu, och jag undrar: Vem skriver alla avtal som man kan tänkas behöva?

Tänker på tex:
Anställningsavtal
Användaravtalet för produkten
Garantiavtal
med mera.

Är en hel del avtal som måste skapas, vem kan hjälpa mig med det?

Faktureringsföretag

Hej!

Håller på att lansera min produkt för mitt företag. Vi kommer ha en månadskostnad på c.a 199kr i månaden samt ha upp till 5000 kunder.

Kommer det löna sig att ha ett faktureringsföretag?
Kan ni ge exempel på faktureringsföretag?
Hur stor del av kakan tar dom?

MVH
Hansen

Säljer Designers damkläder/dress osv

Hej besök http://edesignwholesale.com/    för trendiga designkläder till din boutique.

Edesignwholesale kan även bidra med att:
- Hjälpa dig att leta efter din typ av klädstil för din butik
- Hjälpa dig att Tillverka dina egna designade kläder till ett rimligt pris.

Tack!

Kategori: Till salu

Bokföra PayPal. "Donationer"

Tjena (Nu är det visst bara jag som bombar forumet ;) )

Jag driver en webbsida och får ibland förfrågningar om det går att donera till sidan. Den är ju helt gratis att använda.

Har pratat med SKV och enligt dom så måste jag skatta då jag har F-skatt och driver in pengar via annonsörer på siten. Hade jag INTE haft detta hade jag kunnat...

utbildning/kurser

Hej

jag har en fråga som jag hoppas att jag kan få svar på,

jag vill lära mig mer om företagande ex om periodisering, expansionsfond  mm mm, anledningen är att jag vill utveckla några ideér jag har, men sanningen är den att jag besitter ej fördjupade kunskaper inom detta område, tror i och med detta  inte att jag kan driva och utveck...

Kategori: Off Topic

Telefoni för telemarketingbolag

Har funderat lite på att öppna telemarketingbolag med återförsäljning riktad mot företagare, men undrar vilken telefonilösning som är bäst för ett sådant företag?

Vill givetvis att det ska fungera på rörlig fot också, dvs. att jag kan arbeta varsomhelst i världen. Vilken lösning är billigast och smartast i det fallet?

Kategori: Inköp

Missat att bokföra en händelse, hur gör jag?

Hej!

Jag insåg idag att jag missat att bokföra två affärshändelser. Dock så har jag bokfört händelser efter dessa.

Kan jag nu i efterhand bokföra dessa? Hur?
Det måste ju hamna i löpande datumordning.

Tacksam för hjälp.
Mvh Linus

Prel. självdeklaration

Hej allesammans,
detta är min första post på Företagande.se, som verkar vara en mycket intressant sida!

Till frågan:
Jag har registrerat ett handelsbolag på foretagsregistrering.se, men där kunde man inte göra en prel. självdeklaration i samband med skatte- och avgiftsanmälan. Är tanken att jag ska skicka in blanketten skatte- och avg...

Köpt från utlandet, betalat med privat VISA

Tjena

Jag har köpt webbapplikationer från företag både i och utanför EU och har betalat med mitt privata VISA-kort då jag inte ännu har fått något kort kopplat till mitt andra konto.

Hur ska jag bokföra detta? Vilken kontering?
Vill ju sedan föra över pengarna från företagskontot till mitt privata igen.
Med moms/utan moms?
<...