Senaste inläggen

Bokföring av försäkringar

Är det något speciellt man ska tänka på när man bokför försäkringar i och med att det inte är någon moms på dessa kostnader? Jag vill hålla antalet konton så få som möjligt och skulle därför vilja kontera försäkringskostnader på ett 'övriga utgifter' konto?

ojniemin

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Står frakten rätt på fakturan? Och hur bokföra isåfall?

Fick en faktura från min leverantör där det står:

Netto 9465kr
Moms 2507,5
Frakt 565kr
Öresutjämning 0,5kr
Att betala 12538,00kr

Jag har förstått att momsen på frakten blir densamma som på varan som fraktas. Varför har inte leverantören specat momsen för frakten? Måste jag själv räkna fram momsen på frakten och bokföra sed...

Ny här behöver tips på företagsnamn

Hej
Hittade denna sida idag, tycker att det står mkt matnyttigt här.

Jag och en kompis behöver hjälp med ideér på företagsnamn, vi har kört fast  🙂

Vi ska öppna en butik där vi säljer naturkosmetiska hudvårdsprodukter och make up (vegetabilisk hudvård från växtriket)  och erbjuder även olika behandlingar ex ansiktszonterapi, natur...

Kategori: Feedback

Kina

Hej på er alla

tänkte fråga vilka affärsmöjligheter jag kan hangentemot svenska företag om jag har god kontakter i kina.

Finns det stort behov av svenska företag att komma med kontakt med kinesiska företag tror ni?
Mvh

Marco

Kategori: Företagande över gränserna

Badges - knappar

Hej alla!

Jag söker efter "råvaran" för att fixa till några badges (sådana knappar med nål eller magnet på baksidan, ca 40 mm i diameter.

Är inte människa att hitta otryckta badges. Jag vill ha metallen (bakstycket) för sig och plasten (fronten, överdraget) för sig.

Inga fantasimängder behövs, kanske upp till 1.000 st.

N...

Kategori: Söker/eftersöker

Kund ej hämtat ut paket (webshop)

Hej

Har fått tillbaka ett paket utan att det har hämtats ut av kunden (privatperson). Har denna text i köpvillkoren.

Vi debiterar 300 kronor för ej uthämtade varor. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Komma i kontakt med affärsängel?

Hej!

Har funderat på komma i kontakt med en affärsängel men har svårt att hitta. Sökt en del på internet men kommer fram mycket irrelevant.

Vill helst komma i kontakt med någon/några i göteborgsområdet. Företaget håller på med IT-software.

Hur kommer jag i kontakt med en affärsängel?

MVH
Hansen

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Förseningar hos Posten?

Hej!

Är det fler som har erfarenhet av att Posten fördröjer hanteringen av paket vid import "för att de har mycket att göra"? En hel vecka har nu vårt viktiga paket från USA legat hos Postens importenhet i Malmö, utan att de ens har påbörjat hanteringen av ärendet. Nästa gång får det bli UPS eller annat fraktbolag!!!

Filibastis  :�...

webbpaket säljes

Hej!

Säljer 6 webbsidor och ett antal domäner. Alla relaterade till fotboll.

se mer http://www.lifeisabitch.se/ar-du-fotbollsexpert/

mvh
Richard

Kategori: Till salu

Bokföringsprograms frågor

Hej!

Jag har tittat på BL Start och känner att det skulle kunna vara ett program för mig. Men jag har en liten detalj som jag har hakat upp mig på. Den har ingen koll på mitt lager! Jag kommer att ha en hel del produkter som jag vill ha lite koll på, så jag vet när jag skall besälla nytt osv.

Jag är lite bortskämd med detta i det kas...

Vilken bolagsform är bäst?

Hej!
Jag håller på att starta upp ett nytt webbprojekt och bolag jag den enda ägaren/anställda. Men nu till mitt lilla dilemma. Jag känner mig osäker på vilken bolagsform jag ska starta upp. Webbprojektet kommer i huvudsak vara för den svenska marknaden, men med ett fåtal internationella sammarbetspartner, bolaget kommer även anställa frilansand...

Anställd av eget AB?

Hej,

Jag reggar just nu ett AB och får frågan av bolagsverket om AB:et ska ha anställda. Jag antar att jag blir anställd eller har jag som ägare någon annan benämning?

MP

Förskingring, trolöshet mot huvudman eller inget alls?

Jag har drivit ett aktiebolag ihop med en person som har skött bokföringen och samma person har dessutom varit firmatecknare i bolaget.

Det har nu visat sig att personen har fakturerat vårt bolag från sin egna enskilda firma och dessutom tagit ut en hel del andra summor där det inte finns kvitton eller kvitton till privata köp. Beloppet rör...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Omedlebart avdrag för inventarier upp till 21 400kr

Jag vill ha lite hjälp av er experter.
Vi är ett litet företag. Vår revisor vill nu (fr.o.m 1 jan, 2009) att vi gör direktavdrag för alla inventarierinköp mindre än 21 400kr enligt

Skatteutskottets betänkande SkU 2008/09:34 och proposition 2008/09:129

Det går jättebra för vårt företag. Vi vill köpa in flera nya servrar mm . Men at...

Fråga om webbsida

Tjena,

Jag har en idé till en webbsida, men vet inte om sidan är laglig att ha igång. Vem ska jag vända mig till för att fråga om den är laglig? sen vill jag inte heller att personen snor min idé

mvh Jimmy

Kategori: Affärsidéer

Testa nytt affärssystem gratis

Hej!

Jag har öppnat eget företag, och eftersom jag vill ha allting anpassat efter mina egna behov har jag valt att skriva ett eget webb-baserat affärssystem.

// Nedan behöver bara läsas om du är intresserad av utveckling  :-D
[color=gray]Jag började med att göra det webb-baserat (med php och ajax), innan jag gick över till Visual B...

Kategori: Feedback

momsrapport ingående moms minus

Hej!

Jag har en enskild firma, är en nybörjare i bokföring och har en fråga. När jag gör en momsrapport i min bokföringsprogram (e-conomic) visas "ingående moms att dra av" som -xxxx kr. (alltså minus) Detta gör att 'moms att betala' blir mycket plus förstås. Vad beror detta på? Jag förstår inte riktigt.  ??? Egna uttag? Vad har ja...

Kontering av momsredovisning för ett handelsbolag. Hjälp!

Hej!

Hittade till detta forum när jag sökte information om hur jag ska kontera momsredovisningen i ett HB när jag är delägare i. Jag har läst en hel del som finns skrivet här men för säkerhets skull skulle jag uppskatta väldigt mycket om någon bekräftar att jag tänker rätt (eller fel...).

Låt oss säga att jag bokfört utgående moms 700...

Ersättning???

Hej, då jag nyligen startat mitt företag som hantverkare/snickare så har detta forum gett mig en hel del svar redan, men en sak har jag inte lyckats hitta. :-[

jag såg att om jag t.ex. hjälper ett företag med en renovering eller en tillbyggnad så kunde en lämplig timtaxa vara ca 300 exkl.moms? Men om jag istället hjälper en privatperson med...

Mycket duktig webbdesigner sökes!

Hej.

23 årig kille som bor i Linköping.

Jag letar efter en mycket duktig webbdesigner som jag vill även ha som partner för ett stort internet projekt.

Ni skall ha mycket tid över för att lägga ner energi och tid på detta projekt.

Ett STORT STORT plus är ifall Ni bor i Linköping, så vi kan lätt och snabbt träffas för att...

Kategori: Söker/eftersöker