Har efter en tids förhandlande med en amerikansk tillverkare fått ett exklusivitetsavtal för distribution av deras varor i hela norden. I Europa finns produkterna för närvarande bara i England och Frankrike. Avtalet har kontrollerats av min advokat och det är i sin ordning (medvetandet om lååånga amerikanska avtal har ökat markant)..
Produkterna kan likställas med Sodastream & Nespresso i det avseendet att det är konsumentprodukter som man köper och sedan 'fyller på'. Produkten som sådan är pantentskyddad och det finns (märkligt nog) inget liknande, vilket kan bero på att tillverkaren lanserat produkterna så sent som under 2006 i USA.
Slutkundspriset bör ligga någonstans runt SEK 1500-1700/enhet. Där är i huvudsak en slitdel som måste bytas ut med jämna mellanrum till en kostnad av SEK 200 per gång (jmfr påfyllnad av gas i Sodastreamern). Åter i analogi med Nespresso måste maskinen få nya kaffepoddar för att kunna producera - dessa har ett slutkundspris på runt SEK 140. Det handlar alltså inte på något sätt om några exklusiva produkter.
Jag vill poängtera att produkten inte öht har något med varken kaffe eller läsk att göra - det är bara ett sätt att beskriva produktens egenskaper utan att beskriva vad det är.
Produkten löser ett problem för konsumenten, ett problem som de flesta inte inser att de har förän de förstår vad produkten gör (både tidsvinst och kvalitetsvinst). Det tar ungefär en minut att förklara poängen med produkten. Det finns dessutom en miljövinst med produkten.
Målgruppen för produkten är relativt bred och omfattar i princip kvinnor (70%) och män (30%) som bor i antingen hus (30%) eller lägenhet (70%). Jag har gjort lite undersökningar om målgruppen och kan bara konstatera att det ser ljust ut. Personer som gillar produkten tenderar också att använda internet. Det finns ett stort antal forum som ägnar sig helt åt det produkten löser/effektiviserar. Man har sålt ungefär 1 miljon enheter i USA på 24 månader.
Jag är fullt medveten om att ovan är vagt och luddigt, men det är den bästa bakgrundsbeskrivning jag kunnat komma fram med ;(
Nåväl, med slutkundspriser som ovan ligger bruttomarginalerna på ungefär 60% på 'huvudprodukten' och mellan 60-80% på slitdelar/tillbehör - vilket känns ok.
Distributionsavtalet kommer att ligga i ett av mig nystartat AB. Min tanke är initialt (upp till 12 månader) enbart sälja produkt+tillbehör via webben samt ett väldigt litet antal återförsäljare (bara i storstadsregionerna) och dessutom bara i Sverige. Under denna period är det såklart varumärkesbyggande som gäller.
Förhoppningsvis finns det efter 12 månader lite mer 'kött på benen' vad gäller vilka volymer som produkten kan tänkas generera i våra grannländer i norden och dels en möjlighet att växla över och sälja även via återförsäljare (exempel på ÅF som är intressanta inkluderar ICA, Coop, Bauhaus, Media Markt, Elgiganten osv..). Anledningen till att jag vill göra saker i liten skala först är dels att kolla så att där finns en marknad och dels säkerställa att leveranser fungerar som det ska (intrimning av flödena).
Jag är klart ovan vid B2C, B2B är historiskt mer min melodi. Jag har egentligen fyra huvudfrågor:
[li]Kommentar av någon som har erfarenhet just av konsumentbranschen om strategin att inleda på webben för att sedan gå över på fysiska återförsäljare är en bra ide. Eller ska man skita i webben och gå direkt på ÅF-ledet?
[/li][li]Vidare undrar jag om det faktiskt *går* att bygga ett varumärke på internet och få upp vettiga volymer via i princip uteslutande e-handel? Vad är smart etableringsstrategi för varumärkesbyggande om man utgår från internet?[/li]
[li]E-handels-partner (webshop) och logistikpartner, förslag emottages med glädje. Allt som överhuvudtaget kan outsourcas skall outsourcas.[/li]
[li]Jag är medveten om hur svårt det är att kommentera affärsidén och om produkten kan fungera osv, men med de data jag givit ovan - kommentera gärna om där är något särskilt jag ska tänka på vid etableringen och framgent.[/li]
Hoppas jag kan få lite konstruktiv feedback ;)
Mvh
M
[/list]