Resor, traktamente/reseersättning o.s.v.

6
Hejsan,

Får inte tag på vår revisor idag så jag tänkte jag kunde bolla lite tankar här istället.

Vi driver 3 enheter där jag bor 13 mil från den ena och 25 mil från den andra (samma stad som den tredje). Detta är såklart behäftat med en hel del övernattningar, bilkörning o.s.v.

Har tjänstebil vilket renderar i förmånsvärde och såklart även sänker milersättningen till blygsamma 6,50kr/mil.

Hotellkostnader i ena staden tar jag såklart alltid på firmakortet - resekostnader

I den andra staden har vi hyrt en lägenhet under 1 år eftersom nätterna där har varit 2-3st/vecka.

Men man märker ju när man är på "resande fot" mån-torsd varje vecka att de personliga levnadskostnaderna skenar ordentlgit med utemiddagar o.s.v.

Visst måste jag vara berättigad till traktamente om 210kr/dag+natt och halvt traktamente sista dagen, alltså Mån-Ons skulle ge 2,5 traktamente/vecka och Mån-Torsdag skulle ge 3,5 traktamente/vecka?

Detta är alltså en ersättning som ej tagits ut senaste året. Med knivig privatekonomi som följd 🙂

Kan jag boka upp detta retroaktivt mot ett avräkningskonto i balansen, från vilket jag sedan bokar mer tveksamma fall på firmakortsräkningen?

Alla tankar kring detta är mer än välkommet, behöver ni någon kompletterande information så är det bara hojta till.
1165
Utan att ha lusläst alla Skatteverkets yttranden och domar kring detta så låter det rimligt att du skall kunna plocka ut någon form av ersättning för ditt pendlande.[br][br]Det traktamente som du berättar om får jag också till att du skall vara berättigad till, liksom övriga medarbetare på ditt företag som har sådana resor.[br][br]Är det något jag lärt mig av att vara försäljningschef på ett företag kunder över hela Sverige så är det att få ihop reseräkningarna en gång i månaden.[br][br]Det finns dock ingenting som hindrar att man retroaktivt ordnar det du har rätt till, men det är att föredra att du har ett korrekt underlag. Av erfarenhet så är Skatteverket rätt petiga med sådant här, och stämmer körjournaler, kontokortsanvändning och traktamenten inte överens så kommer det rätt så obehagliga frågor och påståenden.[br][br]På sikt finns det ingenting som hindrar att ni ser över hur ni lägger upp arbetet om det här är någon slags permanent situation. Det finns t.ex. ingenting som hindrar att du åker tåg eller buss, vars biljetter företaget betalar till fullo. Om det går bra för företaget är det heller inget farligt i att då och då ha en representationsnota vid utemiddagarna. Även i den där staden som ligger 13 mil bort kan det ju vara läge för en övernattningslägenhet om ni är där mycket, det är trots allt väsentligt billigare än hotell, och ger er utrymme för en högre lön.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.