Senaste inläggen

Bidrag till kvinnligt företagande = smutsigt

Hej,

Jag har nu drivit företag i flera år och snällt betalat in mina skattepengar och skött det jag ska göra. Den sista tiden så har det dykit upp det ena bidraget efter det andra för göra så att fler kvinnor ska starta företag.

trevligt med tjejer och kvinnor som driver företag men jag har nu personligen blivit drabbad av detta då et...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Partner sökes!

Hej!

Är medlem på dom flesta starta eget sidor som finns och har ännu inte funnit vad jag letar efter.

Tänker inte skriva något långdraget då det verkar vara ont om intresserade personer inom min bransch.

Jag sysslar med bilstyling och trimning och har försäljning genom min hemsida... SÖker fetr någon som är intresserad av att...

Kategori: Söker/eftersöker

Små och medelstora företag är nyckeln för Europas framtid

I dag befinner jag mig i Bryssel för att presentera det svenska EU-ordförandeskapets prioriteringar i Europaparlamentets utskott för industrifrågor, forskning och energi. Inte minst kommer jag att prata om hur viktiga små och medelstora företag är för Europa. För jag är övertygad om att just de små och medelstora företagen är nyckeln till framti...

Kategori: Nyheter

avdragsgill fika?

Hej,

hur kaffe, te bulle o kaka räknas ju som avdragsgill fika. Räknas tårta som avdragsgill fika? Nån som vet?

Mvh Kristin 🙂

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra revisorsarvode

Jag har nyligen betalat fakturan för första årets revision och konsultation. Preliminärt bokades för förra året:

2990    K10000
6420 D10000

Jag använder kontantmetoden. Hur ska jag boka utbetalningen av 13850, 11080+ 2770(moms) nu?

Tack för snabb hjälp!

Sökes partner med kapital för investering

Hej

Jag har börjad ett nytt projekt och sök efter partener för investering  och främja den här projektet..

Import samt sponsring (av utrustning till) till idrotttskvinna

Jag har en ny agentur och importerar sportartiklar för skidåkning som jag säljer via återförsäljare och webshop. Varorna köps in från en leverantör i Tyskland. På fakturan från leverantören framgår mitt VAT varför moms ej är inkluderad på fakturan.
Jag bokför fakturan enligt följande:
1930 Checkräkningskonto, kredit
4505 Import av varor oc...

En fråga ang. driva företag trots skattskuld?

Hej, är i startgroparna att starta eget tillsammans med en fd. kollega och nära vän. Jag har dessvärre skatteskuld på mig sedan innan så min fråga lyder: Kan jag stå med som ägare till 50% i papprena, göra bankärenden osv. trots min skattskuld eller får man ingen f skattsedel då?? värt att nämna är att min kollega har ett prickfritt förflutet och o...

Franchising - Märklig grej?

Mors!

Jag har fått en lite lösryckt fundering beträffande att starta eget. Det skulle isåfall gå ut på att sälja en produkt från ett företag som inte finns i Sverige, eller som jag överhuvudtaget aldrig haft kontakt med. Lyckades precis ta reda på att det kallas för Franchising och det var en sak jag slogs av direkt. En sak som kändes både b...

Bra bok i stil med "Bokslut för dummies"?

Räkenskapsåret tar slut i morgon, och för att göra en lång historia kort så funderar jag på att ge mig på att göra bokslutet själv.  :nicka
Har aldrig gjort det förut, men det finns ju dem som klarar av det, och jag vill tillhöra dem. :o

Hittade en bok i bokshoppen här som heter Bokslut och årsredovisning i mindre aktiebolag K2 av Anette...

Frågor om import av frukter

Hejsan!

Jag har några frågor om import av frukter:

* Vad är det som behövs för att få importera frukter till Sverige? Måste man ha ett speciellt tillstånd för det? Om ja, hur kan man skaffa det?

* Det finns ett företag som ägs delvis av Holländare, som importerar frukter till Holland utifrån EU. Räcker det att de produkter som...

Kategori: Företagande över gränserna

Ska jag satsa på ett holdingbolag?

Hej,

Jag har för avsikt att flytta mina värdepapper till ett eget bolag. Det handlar i första hand om aktier som är noterade på OMX. Tanken är att jag ska vara relativt passiv, men ändå köpa och sälja en del emellanåt.

Det kan även bli aktuellt att, som komplement till värdepappershandeln, satsa på en del konsultverksamhet i mediabra...

FLER ENSKILDA FÖRETAG

HEJ,
Har haft en enskild firma registrerade sedan ett par år tillbaks!
Nu är det så att jag registrerat 2/ny enskilda företag (med två olika typer av verksamhet) med två olika namn och dessa har gått igenom, så nu när jag söker på mitt gamla företagsnamn (innehar F-skatt, aktivt, mm..) så hittar jag det INTE!!!!
Hur fungerar det? Kan vad h...

Kategori: Allmänt

starta bilfirma

Hej! jag skulle vilja veta så mycket det bara går om att starta en firma att sälja beg-bilar

vart börjar jag? vem vilka kontaktar jag? vinstskatt?

jag ska starta i liten skala då jag har en tomt och lokal att andvända mig av (detta ska inte i nuläget ersätta det jobb jag har)

jag är mycket mycket intresserad av info

...

Kategori: Affärsidéer

Egen inom IT test - vad tror ni?

Hej
Jag arbetar sedan många år som IT-testare, dvs jag testar programvaror och webbtjänster innan de släpps till/används av kunder. Nu funderar jag på att starta egen inom branchen och då vända mig till något mindre företag med tex webbshoppar och till dem erbjuda olika testpaket. Det kan vara funktionstest, användbarhetstest, bägge i kombinatio...

Feedback ang. ny verksamhet

Hej!

Har efter en tids förhandlande med en amerikansk tillverkare fått ett exklusivitetsavtal för distribution av deras varor i hela norden. I Europa finns produkterna för närvarande bara i England och Frankrike. Avtalet har kontrollerats av min advokat och det är i sin ordning (medvetandet om lååånga amerikanska avtal har ökat markant)..

Mindre butikslokal i Stockholm, var hitta?

Hur hittar man en mindre butikslokal i Stockholm?
Helst utan överåtelseavgift eller en mycket låg sådan. Bör vara 30-60 kvm och ligga innanför tullarna. Kan ev tänka mig att dela med annan lämplig verksamhet. Jag planerar att sälja och förmedla andrahandsvaror.

Arbetskläder

Hej!

Jag är fotograf och behöver arbetskläder. Idag använder jag mina privata kläder och de blir väldigt slitna och smutsiga. Kan jag köpa arbetskläder på firman? Hörde nåt om att det måste stå en logga på kläderna så de inte används privat. Stämmer det?

Behöver även köpa in knäskydd när jag fotar, och det är väl lite enklare att få k...

Kategori: Inköp

Frågor om precisering av varuslag och företagsnamn.

Hej,

Jag har skaffat mig en brevvän på bolagsverket som jag inte helt kommer överränns med.

Företaget kommer bl.a hålla på med att skapa elektronik- och mekanikprodukter och hon vill att jag specificerar vilket varuslag produkterna är av. Men eftersom det är ett konsultföretag så är det ju svårt att veta vad man specifikt kommer jobba...

Kategori: Allmänt

kalkyler

Hej!

Jag gör några kalkyler för att få bättre koll på mina kostnader, prissättning, marginal, vinst, osv. När det gäller mina kostnader ska jag beräkna in förändring av lager? T ex i en divisionskalkyl ska mina totala kostnader inkludera förändring av lager, 4900? Också när jag beräknar marginalen (s...