Fler åtgärder för att fler kvinnor ska ha möjlighet att starta och driva företag

822
48
Den här veckan har verkligen varit full av insatser som verkar för fler kvinnor som företagare och i bolagsstyrelser.

Avsparken för Styrelsekraft, det nationella programmet som strävar efter fler kvinnor i bolagsstyrelser, hölls i onsdags och bland annat anordnades en speed-dejting mellan mentorer och adepter. Intresset för att delta i utbildningsprogrammet har hittills visat sig vara stort. Totalt var det 1400 som sökte utbildningen med 200 platser. Det är glädjande. Och framför allt är det en tydlig signal till valberedningarna om att det finns många kvinnor som är beredda att ta styrelseuppdrag. Kort sagt, detta visar att det inte råder någon brist på kompetenta kvinnor för styrelseposter.

Jag har också presenterat en satsning på 100 miljoner kronor till kvinnors företagande. Satsningen om 100 miljoner kronor per år för att främja kvinnors företagande som pågått sedan 2007 förlängs till 2010. Förlängningen skapar fler möjligheter för kvinnor att starta och utveckla företag. Den höjer också kompetensnivån hos aktörer som vill främja företagande och bidrar till bättre förutsättningar för att ta tillvara hela befolkningens entreprenörskapsförmåga.

Under veckan har jag också träffat representanter för banksektorn för att utbyta erfarenheter om hur bankerna arbetar för att nå kundgruppen kvinnor som vill starta och redan driver företag. För som vi alla vet - tillgång till kapital är avgörande för möjligheterna att starta, driva och utveckla företag. Bankerna behöver bättre kunskap om de branscher där kvinnor verkar som företagare. Och kvinnor som företagare behöver bättre kunskap om hur de ska möta bankerna.

Så när veckan nu går mot sitt slut kan vi konstatera att en rad viktiga steg har tagits mot målet att minst 40 procent av nyföretagarna ska vara kvinnor. Det är bra för Sverige.

Maud Olofsson
näringsminister
19
1
Vi har ju ett klimat som säger att kvinnor är mindre värda. Många män har svårt att se sin egen roll i världshistorien. Vad bidrar jag med, på vilket sätt och i vilken omfattning? Vad gör mig mer värd än en kvinna? [br][br]Sen har vi ju invandringen också, är det någon som räknar på hur många miljarder man lagt på ökat företagande där och för att få in fler i politiken. Dessa siffror är ofta dolda.
2360
37
Och varför inte 100 millioner på unga män. Vilket dravel och diskriminering.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
151
Jag är så trött på alla satsningar på kvinnor. Jag anser det är diskriminering. Jag känner väldigt många duktiga kvinnor som driver företag och har så alltid gjort utan hjälp. Varför skulle inte kvinnor kunna lika bra som män? Kvinnor behöver inte någon att hålla i handen, kvinnor är bara smartare och inser att det blir mer jobb och mindre betalt när man har eget (de första åren i alla fall). Det man skulle behöva göra är snarare att göra det attraktivare att starta eget. Använd pengarna till att sänka egenavgifterna istället. [br][br]Kvinnor kan - Utan projektpengar![br][br](Fast okej, detta är ju bättre än förslaget om tvångskvotering i samtliga bolag).
MVH Richard Andréasson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.