Skatterevision

13
Hej,

Jag har till min stora glädje fått besked att vi skall få skatterevision på vårt handelsbolag.
Man blir ju alltid orolig för detta då bolaget bara är 2 år gammalt och vi är nya med att sköta bokföring m.m

Så skulle vara tacksam för lite stöd ooch hjälp om t.ex hur mycket tid man skall lägga ner på detta. Vill ju självklart hjälpa till så mycket för att det skall gå smärtfritt och så snabbt som möjligt.

Räcker det med att skicka hela sin bokföring från Spcs och bifoga alla kvitton?

Behöver man ha alla verifikat och fakturor utskrivna? Eller räcker det också digitalt?

Måste verifikaten vara numrerade och kopllade till kvittot? ( har inte gjort det på alla än )

// M
394
1
Du måste vara noga med att bokföringen är så oklanderlig som möjligt så du inte riskerar att den underkänns. [br][br]Komplettera med verifikationsnummer! [br]Har räkenskapsmaterial mottagits digitalt får de också sparas digitalt.[br]Det som mottagits i pappersformat ska du presentera likadant.[br][br]en länk till en blogg om taxeringsrevision:[br][br][url=http://www.skatter.se/index.php?q=node/2060]http://www.skatter.se/index.php?q=node/2060[/url]
Ulf Bjarme
1165
15
Jag råkade ut för revision för rätt många år sedan. Några saker som är bra att tänka på:[br][br]1: Verifikaten numrerade, sittandes i pärmar i nummerföljd, gärna med kontering är en god början för att det skall gå snabbt att hitta rätt i materialet och för att inga missförstånd skall uppstå. Har man ett större lager uppskattas det om det finns ett tydligt inventeringsunderlag. Korrekta körjournaler, tydliga reseräkningar, bra underlag för egna uttag samt allmänt god ordning är annat som man brukar ha igen när de gör en samlad bedömning.[br][br]2: Man bör löpande ha gjort åtminstone månadsvis egna kontroller av att saldon på konton och liknande stämmer överens mellan bankkontoutdrag och bokföringen. I princip varje revidering börjar med att de ser till att sådant är korrekt. [br][br]3: En skatterevisor brukar dela in felen i tre delar.[br]a: Fel som är uppenbara fel. Borde ha upptäckts vid en enkel egenkontroll, men de ställer sällan till med något annat än korrigering av resultat om man vänt på debet och kredit på enstaka verifikat.[br]b: Försvårande fel där underlag för en verifikation är borta, där siffrorna inte stämmer överens med underlaget, eller där man använt något icke giltigt för verifikatet (t.ex. ett ordererkännande istället för en faktura). Sådant ser man allvarligt på, och är det mycket sådant kan man räkna med många och långa stunder av frågor.[br]c: Rent och skärt fusk. Räkna med att de kan komma att kontrollera med era leverantörer vad ni har köpt, och jämför det med er bokföring. Flyter det runt pengar på era konton som inte finns i bokföringen, så kan en viss obehaglighetsfaktor läggas till i frågestunderna. Har ni kontantförsäljning och kassarapporter och avstämning inte existerar, så blir det ännu mer frågor.[br][br]4: Om du är medveten om tveksamheter i din bokföring, t.ex. konteringar du inte riktigt har koll på, så identifiera dem och be en bokföringsbyrå att kontrollera dem och göra eventuella rättelser före revisionen. Ta ut en resultatrapport och en balansrapport och se till att du inte råkat bokföra till fel konto någon gång så det ligger en misstämmande slaskpost på något udda konto. Ju fler fel man upptäckt och rättat till själv, ju mindre misstänksamma blir en revisor.[br][br]5: Är ni medvetna om att något är fel, så gör en egen rättelse illa kvickt. Ibland går det, ibland inte...
13
Hej,[br][br]Som det är idag så har jag en del verifkationer från första året insatt i en pärm som är uppdelad månadsvis. Alltså för Januari sitter alla kvitton m.m Skall jag lägga ner tid på att fixa iordning detta eller rent av bara förklara för skatteverket hur situationen är. Är ju inget fusk, utan snarare okunskap från vår sida. [br][br]Vi har ju hela tiden haft en bokföring som stämt på öret överens med alla transaktioner på bankkontot respektive bokföringen. Vi har heller aldrig gjort några speciella avdrag eller periodiseringar i deklarationen ( har ett HB ) utan bara dratt av faktiska kostnader som vi betalat "privat"[br][br]Tror inte vi kommer få några problem, men kommer väl givetvis få frågor om köp av vissa saker i företetaget.. [br][br]Våra skickade fakturor har vi bara sparat på hårdisk då jag anser att det är betydligt lättare att hitta i datan än att bläddra runt i pärmar. Vad tycker skatteverket om det? Är ju inget jobbigt att skriva ut och sätta i pärmar men jag undviker gärna att skriva ut saker som jag har kontroll på.[br][br]Hoppas det går smärtfritt och att dom är på glatt humör.[br]
1165
15
Bokföringslagen föreskriver att det måste finnas överskådlighet i materialet. Det är svårt att bedöma det utifrån vad du säger, men tanken är att man från huvudboken skall kunna hitta underlaget till varje transaktion mycket lätt. [br][br]Det är OK att fakturor som ni har gjort finns i ert bokföringsprogram.[br][br]I övrigt låter det som att ni inte har särskilt mycket att oroa er för.
394
1
Så här skriver Bokföringsnämnden i sina kommentarer till bokföringslagen SFS 1999:1078 kap 5[br][br]Verifikationsnummer[br]18. I verifikationen[u] ska[/u] det ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken samt sådana[br]övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda[br]affärshändelsen utan svårighet ska kunna fastställas (5 kap. 7 § andra stycket BFL).[br]Verifikationsnummerserier[br]19. En serie av verifikationsnummer eller andra identifieringstecken ska vara obruten för en viss[br]tidsperiod, vanligen ett räkenskapsår. Serien ska föras i en följd utan att mellanliggande nummer[br]eller tecken hoppas över (BFNAR 2000:6 punkten 6).[br]20. Ett företag får använda sig av flera verifikationsnummerserier om de grundläggande kraven på[br]ordning och reda samt överskådlighet är uppfyllda. (BFNAR 2000:6 punkten 7).[br]21. Vad som sägs i punkterna 19 – 20 hindrar inte att en bokföringsskyldig utöver[br]verifikationsnummerserien/serierna även tillför annat nummer i serie (BFNAR 2000:6 punkten 8).[br]Kontering på verifikation[br]22. Kontering på verifikation ska ske om det behövs för att säkerställa sambandet mellan en[br]verifikation och en bokföringspost (BFNAR 2000:6 punkten 9).[br]23. Kontering på verifikation innebär att en verifikation tillförs uppgift om på vilka konton bokföring ska[br]ske (BFNAR 2000:6 punkten 10).[br]24. Konteringen ska tillföras verifikationen på ett varaktigt sätt samt vara tydlig och lätt urskiljbar från[br]övriga uppgifter (BFNAR 2000:6 punkten 11).
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.