Göra på rätt sätt i VISMA

2
Jag har just startat en enskild firma, och mitt mål är enklast möjliga administration (pga låg omsättning, fåtal faktureringar + inköp, endast en kund). Jag har tänkt bokföra enl kontantmetoden, använda förenklat årsbokslut samt momsredovisa enl bokslutsmetoden. Jag håller på och testar "VISMA Enskild Firma". Så till mina frågor :

- När man köper Visma Enskild Firma så ingår första årets serviceavtal. Är man beroende av serviceavtalet från år två och framåt, eller fungerar programmet fortsättningsvis utan detta (förutsatt att inga ändringar i skattereglerna tillkommit) ?

- Jag har tidigare gjort en del inköp till företaget, och dessa har jag betalat med mitt privata bankkonto som jag har kopplat till ett betalkort. När jag nu i efterhand skall registrera dessa inköp (som är av typen inventarier/maskiner) i VISMA så väljer jag "ny utbetalning" uder "kassabok". Där finns alternativen "girokonto", "bankkonto" och "kassa". Eftersom utbetalningen inte gjorts från företagets giro- eller bank-konto så funderar jag på om jag kan göra så här : Först en ny inbetalning ("egen insättning") till kassan, så att det finns något att handla för, därefter en ny utbetalning från kassan för varje faktura som jag betalat. Att betalningen i praktiken gått via mitt privata konto med betalkortet framgår ju inte då, men det kanske inte har någon betydelse ? Kan man göra så här ? Om inte, hur skall jag komma in på rätt spår ? Jag har alltså inte registrerat någon in- eller utbetalning ännu.

mvh
Ragnar
32
Som jag har uppfattat det så medför allting löpande kostnader med VISMA Enskild Firma eftersom man alltid måste ha den nyaste versionen.[br][br]Rätta mig gärna om jag har fel.
1324
4
Visma EF köper man inte. Utan det abonnerar man på. Summan är alltså kostnaden för ett bokföringsår (numer täcker det även deklarationen som man gör året efter). [br][br]Så du måste betala denna summa varje år. Annars kan du inte bokföra på detta år. [br][br]Du tänker rätt när det gäller kontantbetalning. Det är det sätt som jag har konstaterar att man ev kan använda sig av.  Det tråkiga är ju dock om man har en kassaapparat som skall stämmas av mot kassan.[br][br]Hans[br][br][br]
2
Tusen tack för info.[br]Fantastiskt forum detta ![br][br]mvh[br]Ragnar
1324
4
Som du skriver finns det ju bara 3 alternativ. Jag tycker det borde finnas 4. och det sista skulle då vara "privat betalning".  Och jag förstår inte att dom inte kan implementera detta i sitt program. [br][br]Och det enda sättet att få med det hela är väl att ni som "lagt era pengar" på detta program försöker att påverka Visma SPCS att lägga till funktionen.  Ring supporten. [br][br]Som jag skrev tidigare så går det ju bra att gå via "kassa varianten" men bara så länge du inte har en riktig kassa med logg (ex en kassaapparat) i företaget. [br][br]Hans[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.