Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
1

Bokföra flera händelser på en verifikation? (manuell bokföring) + 4 andra frågor

Hej!
Nu blev kanske trådtiteln lite lång, men det hoppas jag att ni överlever.

Jag har börjat driva en liten enskild firma och har valt att bokföra manuellt då jag känner att jag lär mig bättre på det viset. Dock har jag stött på ett par problem.
Det första är när en affärshändelse inträffat och jag i mitt block inte har tillräckligt många horisontella kolumner för konteringen, ex. när det på en verifikation finns tre olika belopp som innebär tre olika konton, hur löser jag det rent praktiskt?
Jag bifogar en bild som exempel där jag hoppas att ni förstår hur jag menar. Kan man göra så som jag gjort i exemplet? Skulle det rent teoretiskt vara lagligt med ett sådant bokföringsblad?

Den andra frågan är om det är okay att själv skapa en mall i excel och skriva ut för att sedan sköta bokföringen på den, istället för att köpa ett bokföringsblock? Finns det några krav på vilka kolumner / vilken information en sådan ska innehålla? Jag har nämligen nästan uteslutande fyra olika konton som används, som jag då tänkte ha var sin egen kolumn för, och sedan köra en "Övriga konton", som i den bifogade filen.

En tredje fråga är;
Som jag uppfattat det använder majoriteten av de bokföringsprogram som finns en databas för att spara informationen. Detta uppfyller kravet på beständig information (är det så det heter? att man inte ska kunna ändra det enkelt). Om man har bara lite koll på databaser så blir en sådan lika enkel att ändra som ett excel-ark.
Är det då olagligt att använda excel till bokföringen istället, eller är det helt enkelt "inte tillåtet"? Just den delen med att det inte ska gå att ändra känns så diffus, det finns ju trotts allt sudd till bläckpennor...

Den sista frågan är;
Om man har beställt något som man betalat för dag 1, men väntar på en fullständig verifikation (som man vet kommer med posten) och dag 3 köper man något i en "vanlig butik", ex. på Ikea, plitar ner verifikationsnummer och bokför. Samma dag kommer verifikationen från affärshändelsen dag 1. Har då verifikationsnumret från Ikea blivit fel eller är det bara att köra på med verifikationen från dag 1 efter verifikationen från Ikea?

Förhoppningsvis var det ganska enkla frågor för någon som har koll och jag är otroligt tacksam för alla svar! Jag utvecklar gärna om det är något som är oklart.
Tackar för att Du orkat läsa!
//pscs3
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.