Enskilt företag eller handelsbolag.

2
Hejsan! Jag och min bror funderar på att starta ett eget företag där vi hyr ut "sk" tjänster till andra företag inom byggbranschen. Vad ska man då ha för företagsform. Har börjat att titta på Enskilt företag och Handelsbolag. Är ny inom detta så jag uppskattar alla tips och idéer.
1324
4
Enskild firma resp Handelsbolag är lite av samma sak. Den stora skillnaden är hur många ägare. Och eftersom du pratar "Jag och min bror" så verkar det som vi pratar 2 personer och då är det Handelsbolag som gäller. Enskild firma är om det är EN ägare. Och förvisso kan ni ju starta var sitt bolag. [br][br]Hans
2
Okej.  Tackar så mycket för svaret. Ja mycket riktigt så är vi två stycken. Men låt säga att en av oss bestämmer sig för, att till en början starta företaget själv. Då en enskild firma. Kan vi senare, om vi bestämmer oss för att dela på företaget, starta ett handelsbolag.
2360
49
Det är bäst med 2 enskilda firmor då kan man styra sitt liv på ett annat sätt och ha de verksamhetsgrenar  som man är ensam om. även vid osämja är det bra med att gå var sin väg, inte helt ovanligt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
4
Vet en del som har var sin EF och dessutom ett gemensamt handelsbolag. [br][br]Handelsbolaget är det som står för namnet och all fakturering. Och sedan tar detta bolag kanske 20:- per faktura (för att täcka bokföring, porto, bank osv) och resten fakturerar resp ägares EF mot HB. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.