Starta AB och fortsätta ha sin Enskilda Firma vid sidan om?
Jag funderar således på att köra verksamheten som AB istället. Detta främst för att:
1. kunna dra nytta av utdelningsmöjligheterna och därmed kunna plocka ut en del pengar till lägre skatt.
2. kunna spara kapital i bolaget istället som jag inte behöver privat.
Jag tänkte dock inte avveckla firman eftersom det som sagt finns en del expansions- och periodiseringsfonder där som jag inte vill ta upp till beskattning bums.
Det upplägget som jag tänker mig (och det är här jag vill höra era åsikter om ni tror att det är genomförbart juridiskt, praktiskt och skattemässigt) är:
1. Jag startar ett AB enligt konstens alla regler som jag börjar fakturera ifrån. Jag ska nämna att min verksamhet huvudsakligen är som konsult så det finns inga eg tillgångar i firman som jag behöver använda mig av i mitt nya AB. Det som jag säljer är i princip bara min tid.
2. Jag tänkte dock inte plocka ut någon lön (eller i a f väldigt lite lön) från ABt. Jag tänkte istället i lugn och ro knapra mig igenom mina expansions- och periodiseringsfonder i firman.
3. Slantarna som kommer in i ABt tänkte jag använda till (förutom de få nödvändiga utgifter som jag har, ansvarsförsäkring etc) att bara lägga på hög. Jag får då betala bolagsskatt på de pengarna men sedan så ligger de där och investeras i fonder/aktier etc, men är naturligtvis ABts tillgångar och inte mina personligen. Jag kommer naturligtvis att plocka ut utdelning också men det är ju bara 120 papp om året.
Om detta funkar bra så är en möjlighet att när pengarna i firman börjar sina om något år så börjar jag fakturera ifrån den igen. Fördelen med det upplägget skulle vara att man plockar det bästa av två världar d v s:
Från firman plockar man lön eftersom soc avgifterna är lägre. Man kan även periodisera betydligt generösare samt att man precis vid deklarationsögonblicket bestämmer man hur mycket man vill tjäna det aktuella året så att man hamnar precis rätt vid brytpunkterna.
Från ABt tar jag utdelning samt lägger pengar på hög.
Det uppdrag som jag får gör jag alltså omväxlande för ABt respektive Firman för att fylla på pengar på båda ställena.
Vad tror ni om detta upplägg? Har jag missuppfattat något?
Vidare så undrar jag också (och detta har inte specifikt med ovanstående upplägg att göra):
1. Hur höga lönesummor måste man komma upp i sitt AB för att få plocka mer än de 120 pappen/år som annars är minimum?
2. Vad händer om värdet på tillgångarna (aktier/fonder) i ABt går upp resp ner? Jag gissar att om värdet stiger så får man skatta på ökningen direkt som intäkt (alltså inte när man så småningom säljer dem som fallet hade varit om jag haft tillgångarna som privatperson)? Riktigt? Vad händer om värdet sjunker ett år, kanske t o m mer än mina samlade intäkter från konsultverksamheten? (Efter ett antal år så kan det ju ha hunnit bli ett ansenligt kapital i ABt.) Det kommer då skattemässigt se ut som om firman går med förlust. Är det dåligt skattemässigt i det långa loppet, d v s kommer de ev avdrag som då går att göra vara mindre än vad jag senare får betala i skatt när värdet ökar igen?
3. Vad gör man så småningom med sitt AB när man inte vill ha kvar det/behöver pengar? Säljer man det? Kan man komma undan med låg skatt om bolaget varit inaktivt ett tag? Det blir väl visset om man ska använda kapitalet till att betala ut lön eftersom slantarna som finns där redan är bolagsskattade?
Jättetacksam för svar.