När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
jag är ny här men skapade användaren för att be er andra om hjälp. Förhoppningsvis kommer det bli väldigt givande, då jag är säker på att många av er har väldigt mycket bra idéer och synpunkter att komma med.
För ungefär ett år sedan startade jag upp företaget Löfström Retorik, med affärsidén att utbilda och coacha företag, organisationer och privatpersoner i ämnet retorik - Konsten att övertyga. När jag startade upp hade jag såklart flera potentiella kunder, och en stor del av dessa har genererat uppdrag till företaget. Dock har jag nu stött på problemet som jag gissar att många nyföretagare stöter på, nämligen; hur fortsätter jag? Hur skaffar jag mig nya kunder på ett enkelt och effektivt sätt?
Vad jag hittills har försökt mig på är dels annonser på google (som förvisso genererade nära på dubbelt så många besök på hemsidan, men inte gav en enda kontakt) samt att helt enkelt ringa runt till potentiella kunder och erbjuda mina tjänster. Detta har dock varit väldigt svårt, och de allra flesta av kunderna jag varit i kontakt med har avvisat mig med hänvisningen att jag ska återkomma om ungefär 1.5 år, då de av olika skäl har inköpsstopp på grund av finanskrisen. Problemet är ju som ni förstår att 1.5 år utan inkomster är en ganska lång tid för ett relativt nystartat företag, och jag måste därför se till att skaffa mig uppdrag.
Vad har ni andra för tips? Hur ska jag nå ut till kunderna och få dem att inse att mina tjänster är en investering som kommer att löna sig? Och framförallt; hur hittar jag kunderna från första början?
Tack på förhand! Jag håller tummarna för att det här kan bli en väldigt givande tråd!
Spontant förslag - ring runt till en hel hög eventbyråer, tillräckligt stora sådana för att de ska ha helhetsansvar för kundernas konferenser och möten. Erbjud dig att hjälpa till att coacha föreläsare, VDs, talare i allmänhet. Hittar du rätt och gör ett bra jobb har du en potentiellt ganska stor marknad och en bra direktkontakt med viktiga företag utan att själv behöva söka upp dem.
Börja med att lägga ner bloggen ;-)[br]Folk är rent allmänt trötta på politiker som endast lyckas övertyga sig själva.[br][br]Kursutbudet inriktar sig bara mot företag som har många anställda.[br]Varför kan inte jag få gå din kurs?[br]Du tackar nej till hundratusentals små företagare som säkerligen skulle ha stor nytta av en kurs i retorik.[br]Du måste också bli mer konkret i texten på hemsidan om du vill kommunicera med[br]denna stora målgrupp - inte ens jag blev övertygad om att du hade något att tillföra mig.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Väldig bra tips från er alla, och jag har redan nu börjat se över dem och planera kring hur man kan lägga upp det hela. Eventförslaget och Företagarföreningstipset känns synnerligen intressanta.[br][br]Men ni får gärna komma med fler tips, om ni vill, för tips kan man aldrig få för många av![br][br]Tack igen!
Jag tror, precis som Stefan är inne på, att lite mer frieri med småföretag är ett bra sätt att skapa intresse och så småningom affärer.[br][br]Börja t.ex. med med "veckans retorik-tips" på hemsidan, varför inte i form av en videofilm som är upplagd på youtube. Gör ett nyhetsbrev en gång i månaden och skicka ut till intresserade, prata med caféer och restauranger om att kanske göra event tillsammans. Du står för en knapp timmes tal och prat om retorik, och sedan samlar man "kollekt" från de närvarande som lyssnat på dig. Bjud in företagarna dit, se till att de får med sig din folder hem.[br][br]Presentera enklare paketlösningar för olika personalgrupper och händelser som är lätta att förstå, beställa och genomföra.[br][br]Uppdatera bloggen ofta, försök bredda dig från dagens politikergranskning (som är rätt så gles) till sådant du ser på TV, hör på radio etc. Vad kunde polisen gjort bättre på presskonferensen, är det någon som förstår Lennart Persson i Aktuellt etc. [br][br]Kort och gott, gör dig ett NAMN både lokalt, regionalt och nationellt. Se till att alla som ens nuddar ordet retorik i tanken får en visualiserad bild av dig på näthinnan. Då skall du se att jobben ramlar in...
Hej Totte![br][br]Trevligt med nya näsor på forumet![br][br]Tycker idén med video-tips eller video-kurser är klockren. Ha en gratisvideo och om någon är mer intresserad så kan de signa upp till ditt nyhetsbrev och få ännu en video gratis.[br]På så sätt bygger du upp ett register med intressenter.[br][br]Skulle vara kul med en komisk video också. Typ att du lär ut retorik för en lågstadieklass och att man sedan får se eller att du skriver om hur de lyckats prata ner rektorn så att de nu får godis istället för mat på fredagar :)[br][br]Sedan tycker jag (med risk för egenreklam) att du ska lägga upp dig på [url=http://grupputveckling.se]grupputveckling.se[/url] och lägga in aktuella kurser (allt är gratis och kostar inte en krona).