Studerande, enskild firma, inköp för att minska vinst?

1
Hej,
Helt ny här på forumet och har sökt efter en tråd om detta men inte hittat något.
Jag studerar och har precis börjat frilansa som grafisk formgivare. Det krävdes snabba beslut och jag har redan utfört ett uppdrag och har ett annat runt hörnet och jag sitter i skrivande stund med min registrering. Har en hel del att sätta mig in i men tyvärr måste jag hasta mig genom det här och sätta mig in i det hela under tiden.
Jag har en del frågetecken kring registreringen men ska finkamma forumet efter svar på dessa. Nu är jag mest fundersam över huruvida mina inköp av utrustning under hösten minskar min vinst för det här året? Är lite orolig för fribeloppet och CSN-lånen.
Välkomnar alla tips (och varningar) i övrigt.
2066
22
Inköp till företaget är en kostnad så länge de håller sig under ungefär 21000 (ett halvt basbelopp), och därmed minskar de företagets vinst. Om det fortfarande stämmer har CSN olika fribelopp för höst- respektive vårterminen, det borde alltså kunna löna sig att omfördela eller skjuta upp vinster till ett mera lämpligt tillfälle.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
49
En vara som kostar 26749:- inkl. moms ligger under ett halvt basbelopp som är 21.400:- får dras av som korttidsinventarier alltså direkt. Vid företagsreg. bör du ha med även andra områden som du tycker om och ordet konsult fristående kan du ha mycket nytta av. Spara kvittona och dra av moms för det hela även för innan reg. Även konsultation för start av företag är helt avdragbart och även moms på detta, annars finns det mycket fördelar att studera och ha företag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.