Senaste inläggen

Rätta gammalt fel i momsrapporten?

Hej!
Jag kollade precis igenom huvudboken för momskontona för att kontrollera att jag inte har gjort några slarvfel. Hittade då ett fel som gjordes för över ett halvår sedan.  :OMG Jag har tremånadersmoms och har med andra ord redan gjort momsrapport och betalat in momsen för perioden. Hur jag har lyckats undgå att upptäcka det här misstaget tid...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vad tänker ni på när ni hör......

Vad tänker ni på när ni hör ordet FRAMBLICK ? Vad tror ni om det som företagsnamn? Är det konstigt, positivt eller negativt, vad tycker ni?

Vilken bild ser ni framför er när ni hör FRAMBLICK? Ska göra en Logga och vill gärna ha bra idéer!

Kategori: Feedback

Kundförluster

Vid bokslutet bokfördes (av redovisningsbyrå) en faktura som ej betalts enligt nedan:
Osäkra kundfordringar (1590) krediterades. Kundförluster (6350) och Vilande utg. moms (2618) debiterades.
Nu, ett år för sent, har fakturan blivit betald. Hur gör jag då?

Väldigt tacksam för hjälp  🙂

Marknadsföring mot barn, ungdomar el. andra specifika målgrupper

Hej,

mycket skojigt att ha hittat hit till detta forum! Mina första frågor här är som följer.
Finns det några restriktioner hur man får marknadsföra produkter/tjänster mot barn och
ungdomar? Var kan jag isåf läsa om detta? Får man skicka hem saker till t ex barn för att dom ska få upp ögonen på något eller är det straffbart?  :roll:

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

resebyrå

Hej,

Vi tänker nämligen starta en nischad resebyrå och vi undrar vilka regler och obligationer gäller. Kan någon föreslå någonstans att vända oss till?

Tack för hjälpen
Marco Forzati

Anställningsavtalet hindrar mig från eget företag?

Hej!

Jag jobbar i dagsläget åt ett större företag.
När jag började här så skrev jag under ett anställningsavtal som innehöll en del punkter som stör mig.
I och med detta jobb så har jag fått en del intressanta idéer som jag vill syssla med inom egen verksamhet.
Det handlar inte om samma "affärshemligheter" eller produkter som på mit...

Blogg för kvinnlig pokerspelare

Blev nyss klar med designen till en tjejkompis som flyttat till Ryssland och lever på att spela poker.

Hon ville ha en naken design utan en massa menyer och krusiduller. Med stora feta rubriker som passar till hennes offensiva språk och tankar.

Vad tycker ni? Vänder man i dörren eller läser man vidare och blir nyfiken på vem i h-e...

Forum för Hammarby Sjöstad

Hej alla!
Min granne driver ett nystartat forum för alla som bor i stadsdelen där han bor, i Stockholm. Jag designade sidan men är inte aktiv själv i arbetet med den.

Hans affärsidé är att grannar ska diskutera med grannar - anonymt - och få reda på sanningen om vad de andra tycker och tänker.

Kolla in själv:

Fråga om betallösning.

Hej! Vi ska starta en butik vid årsskiftet så jag håller på och kollar på olika betallösningar. Har hittat telia betal, där får man allt man behöver för 2000kr i månaden inkl bredband och dator. Nu undrar jag om det är ett ok pris? Vad betalar ni för era kassasytem etc?

Mvh Eric

Kategori: Affärsidéer

Jag förföljs av djävulen!

Som titeln antyder så tror jag att jag personligen förföljs av den store röda klumpen med horn - djävulen.

Talet 666 förföljer mig överallt. Är det inte 666 så är det 66. Nu senaste så var jag inne på ett enda (gammalt) inlägg på forumet och då ploppar swerot upp med 666 inlägg.

Böcker slår upp på sidan 666, talet visar sig överallt!<...

Kategori: Off Topic

Momsredovisning vid budgetårsskifte

Om man har BÅ 0809/0908 så bokför jag momsen för juli 09 i aug 09 men utbetalningen blir ju i sep 09 alltså nya budgetåret. hur skall jag göra med momskonton på gamla respektive nya året?????

Göra på rätt sätt i VISMA

Jag har just startat en enskild firma, och mitt mål är enklast möjliga administration (pga låg omsättning, fåtal faktureringar + inköp, endast en kund). Jag har tänkt bokföra enl kontantmetoden, använda förenklat årsbokslut samt momsredovisa enl bokslutsmetoden. Jag håller på och testar "VISMA Enskild Firma". Så till mina frågor :

- När man...

Fler åtgärder för att fler kvinnor ska ha möjlighet att starta och driva företag

Den här veckan har verkligen varit full av insatser som verkar för fler kvinnor som företagare och i bolagsstyrelser.

Avsparken för Styrelsekraft, det nationella programmet som strävar efter fler kvinnor i bolagsstyrelser, hölls i onsdags och bland annat anordnades en speed-dejting mellan mentorer och adepter. Intresset för att delta...

Kategori: Nyheter

Hur komma högt på Google

Hej alla glada!
Har drivit www.monsieur.se under drygt ett halvår men har svårt att ta mig högre än ca 10:e plats på google gällande mina produktkategorier... Någon som har bra tips på hur man kan avancera de sista få platserna till topp fem?

mvh
Fredrik

Kategori: E-handel

Resor, traktamente/reseersättning o.s.v.

Hejsan,

Får inte tag på vår revisor idag så jag tänkte jag kunde bolla lite tankar här istället.

Vi driver 3 enheter där jag bor 13 mil från den ena och 25 mil från den andra (samma stad som den tredje). Detta är såklart behäftat med en hel del övernattningar, bilkörning o.s.v.

Har tjänstebil vilket renderar i förmånsvärde och...

Moms vid kommissionsförsäljning och secon hand?

Någon som vet hur det funkar med moms etc när man säljer tex kläder på kommission? Är det några andra skillnader när man säljer second hand gentemot nya kläder?

Tack på förhand

Bokföra flera händelser på en verifikation? (manuell bokföring) + 4 andra frågor

Hej!
Nu blev kanske trådtiteln lite lång, men det hoppas jag att ni överlever.

Jag har börjat driva en liten enskild firma och har valt att bokföra manuellt då jag känner att jag lär mig bättre på det viset. Dock har jag stött på ett par problem.
Det första är när en affärshändelse inträffat och jag i mitt block inte har tillräckligt...

Hjälp vid start av nytt e-handel -företag.

Hej! Jag och en kompis tänkte starta en webshop där vi ska sälja kläder. Vi vill ha en relativt enkel webshop men med en bloggliknande funktion där vi kommer posta foto med jämna mellanrum(kommer lägga stor vikt på fotandet då vi båda är fotografer). Allt ska se snyggt och stilrent ut.

Jag har dock ett par frågor-

Visst är handelsbol...

Kategori: E-handel

Köpa utländsk site - vad är den värd?

Vi är på gång att förvärva en engelskspråkig hemsida/forum. Ca 10 000 unika besökare per månad besöker denna webbplatsen (i huvudsak från olika länder i Europa) och annonsintäkterna idag ska enligt uppgift ligga runt 15 000-20 000/månad. Forumet har över 1200 st medlemmar, verkar dessutom vara rätt så aktivt!!! Google-rankingen på några viktiga sök...

Kategori: Allmänt

Nominera en företagarkvinna - 30 finalister ska utses

Hej entreprenör!

Visst har du en favorit-företagerska?  🙂

Nominera henne till den nationella tävlingen Beautiful Business Award 2010 senast den 5 oktober. Nytt för i år är att regionfinaler hålls i norra, mellersta och södra Sverige - och därmed ska hela 30 finalister utses. Vinnaren får bla ett stipendium på 50 000 kr. Pris delas ut...

Kategori: Allmänt