Rätta gammalt fel i momsrapporten?

3
Hej!
Jag kollade precis igenom huvudboken för momskontona för att kontrollera att jag inte har gjort några slarvfel. Hittade då ett fel som gjordes för över ett halvår sedan.  :OMG Jag har tremånadersmoms och har med andra ord redan gjort momsrapport och betalat in momsen för perioden. Hur jag har lyckats undgå att upptäcka det här misstaget tidigare går utöver mitt förstånd, men nu är det som det är. Frågan är hur jag löser det hela.

Bokningen jag har gjort ser ut som följer:

            Debet            Kredit
2018:                        200
5930:    250
2641:                        50

Måste ha varit osedvanligt trött när jag bokförde detta för det är ju fel rakt igenom.  :-[ Eftersom jag har bokfört momsen på fel sida har jag alltså betalat 100 kr för mycket i moms för denna period. Det är ju inga större summor det rör sig om och hundralappen i fråga skulle jag ju egentligen kunna klara mig utan, men jag kan ju knappast lämna det så här. Kan jag göra en ny verifikaion nu där jag rättar det här felet och får tillbaka momsen i kommande momsredovisning? Eller måste jag skicka in en rättelse till skatteverket? Hur skulle jag i så fall bokföra det? Tacksam för all hjälp jag kan få!
1165
15
Jag skulle ha gjort en rättelse med dagens datum och fått med det på nästa rapport. Ingen kommer halshugga dig för ett sådant fel, och att börja köra rättelser för 100kr är Skatteverket förmodligen mest glada för om de slipper hantera.[br][br]En jurist kan tänkas tycka annorlunda, eftersom rätt skall vara rätt.
3
Ja, jag håller med dig om att det skulle kännas löjligt att underrätta skatteverket om en så liten miss som en hundring.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.